28 września 2022 roku odbył się webinar „Influencer marketing pod lupą UOKiK” przygotowany przez Fundację ProPublika. Nagranie zostało opublikowane po wydaniu wytycznych prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na temat oznaczania treści reklamowych.
Czytaj więcej: Jak należy oznaczać treści reklamowe? UOKiK wydał rekomendacje
Poruszono m.in. kwestię tego, jak oznaczać reklamy w mediach społecznościowych, czym jest promocja marki własnej oraz gdzie jest granica między prezentem a korzyścią materialną.
Odpowiedzi udzielił Krzysztof Lehmann z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Na początku przypomniał on, że za ukrywanie reklamy odpowiedzialność ponosi nie tylko influencer, ale również reklamodawca i agencja marketingowa.
Lehmann podkreślił, że post reklamowy musi mieć wyraźne oznaczenie, ponieważ odbiorca ma prawo wyboru, czy chce zapoznać się z takim wpisem, czy nie. Jeśli umowa z daną marką wygaśnie i twórca nie dostaje już za to wynagrodzenia, to zostaje zwolniony z oznaczania treści, jeśli ponownie pokazuje dany produkt. Obowiązek został już spełniony wcześniej.
Kolejną poruszoną kwestią były współprace barterowe, za które twórca nie otrzymuje zapłaty, a jedynie produkt lub usługę. Według wytycznych UOKiK-u obowiązek oznaczenia takiej współpracy nadal istnieje i jest taki sam jak dla płatnego wpisu.
Dodatkowo, jeśli reklamodawca na swoim prywatnym profilu poleca własne usługi i namawia do zakupu, musi oznaczyć taki wpis jako autopromocję.
Krzysztof Lehmann podkreślił, że oznaczenie „prezent” może być użyte tylko raz w odniesieniu do paczki od danej firmy. Każda kolejna przesyłka powinna być już oznaczana jako reklama, ponieważ zasada wzajemności jest silniejsza niż przy pojedynczym podarunku.
W przypadku paczek PR, kiedy marka nie oczekuje od influencera reklamy, odpowiedzialność za oznaczenie tego odpowiednio spoczywa na twórcy – „#paczkaPR” jest według Lehmanna wystarczające.
UOKiK podkreśla również, że oznaczenia muszą być czytelne i dobrze widoczne, a w przypadku publikacji na Stories na Instagramie każdy kafelek musi być odpowiednio opisany.
Wszystkie wspomniane zasady dotyczą również influencerów, którzy nie mieszkają w Polsce, ale tworzą dla polskich odbiorców. (bs)