Ministerstwo Klimatu i Środowiska w październiku 2022 roku rozpoczęło ogólnopolską kampanię informacyjno-edukacyjną poświęconą energetyce jądrowej. Akcja prowadzona jest pod hasłem „Poznaj Atomickich. Z energią jądrową na co dzień”.
Bohaterowie kampanii to rodzina Atomickich: Tata Marcin – inżynier jądrowy, wykładowca akademicki, który w kampanii swoim dydaktycznym podejściem będzie odkrywał i tłumaczył tajniki energetyki jądrowej; Mama Agata – lekarka, specjalista medycyny nuklearnej, która w kampanii wprowadzi odbiorców w świat bezpiecznego, często ratującego życie promieniowania i innych praktycznych zastosowań energii nuklearnej w codziennym życiu; Córka Ania – ekolożka, walcząca z fake newsami, której zadaniem będzie obalanie mitów na temat atomu; Syn Antek – pasjonat nauki, początkujący influencer naukowy, prowadzący swój kanał Studio Atom, w którym opowie o nowych technologiach; a także pies Neutronek.
Jak wyjaśniają organizatorzy kampanii, prezentowane przykłady z życia codziennego mają pomóc zrozumieć, jakie możliwości daje energetyka jądrowa i jak budowa elektrowni jądrowych wpłynie na nasze życie. W projekcie wezmą również udział eksperci i popularyzatorzy nauki.
Kampania ma za zadanie uświadomić społeczeństwu, że „energetyka jądrowa to bezpieczne, bezemisyjne źródło energii, które zapewni nam bezpieczeństwo energetyczne i stałe dostawy prądu w niskiej cenie”. MKiŚ zapowiada, że w kampanii przedstawione zostaną różnorodne zastosowania energii i energetyki jądrowej. „Chcemy, aby ten temat pojawił się w polskich domach” – komentuje Anna Moskwa, minister klimatu i środowiska.
Projekt jest odpowiedzią na wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie MKiŚ w listopadzie 2021 roku, w którym poparcie dla budowy elektrowni jądrowej w Polsce wyraziło 74,3 proc. Polaków. Niemal wszyscy respondenci tego badania (94,8 proc.) wskazali na konieczność przeprowadzenia w kraju kampanii edukacyjnej na temat energetyki jądrowej. W odpowiedzi na to planowana jest też szeroka kampania w internecie, prasie i radiu.
W komunikacji wykorzystane zostaną multimedialne formy – w ramach kampanii powstanie szereg materiałów edukacyjnych, takich jak filmy i audycje popularno-naukowe, infografiki oraz spoty telewizyjne i radiowe, których emisja ma odbyć się na przełomie października i listopada 2022 roku. Treści zostaną także zamieszczone na specjalnej stronie internetowej kampanii poznajatomickich.pl. Przeprowadzona zostanie także kampania digitalowa w serwisach informacyjnych, naukowych, regionalnych, kobiecych i technologicznych, a także na platformach i w aplikacjach VOD.
W planach jest też płatna współpraca z prasą, w tym dziennikami ogólnopolskimi, prasą regionalną i kobiecą, a także emisja audycji edukacyjnych w programie 1 Polskiego Radia.
Kampania ma objąć także działania public relations oraz komunikację skierowaną do jednostek samorządu terytorialnego.
Za koncepcję kreatywną i jej realizację odpowiada Five Media, które powierzyło realizację działań PR agencji SEC Newgate CEE. Zakupem mediów zajmie się firma wybrana przez MKiŚ w innym przetargu. (mb)