Średni wiek użytkowników TikToka ciągle wzrasta, a aplikacja jest przez nich używana cały czas – tak wynika z raportu agencji GetHero, opracowanego we współpracy z Uniwersytetem SWPS.
W ciągu ostatniego roku najwięcej nowych kont założyli użytkownicy w wieku 19-25 lat oraz starsi – pokazało badania. Niezależnie od wieku, większość respondentów deklaruje sympatię względem TikToka. 82,2 proc. użytkowników lubi tę platformę, w tym prawie 33 proc. z nich lubi ją bardzo.
Badani wskazują, że TikTok dostarcza im dobrej zabawy (22,3 proc.), może poprawić humor (21,3 proc.) i pomaga się zrelaksować (16 proc.).
Powodem niechęci do serwisu są z kolei zbyt młodzi użytkownicy – taką przyczynę nielubienia platformy podaje 26,5 proc. badanych. Negatywne cechy platformy to zdaniem respondentów także „bezsensowne treści” (20,9 proc.) i hejt (14,9 proc.). 7,3 proc. wskazuje w tym miejscu reklamy.
Największy odsetek badanych – 44 proc. – korzysta z aplikacji od ponad trzech lat. 26 proc. dołączyło do grona użytkowników TikToka dwa-trzy lata temu, 19,3 proc. z kolei używa platformy dłużej niż rok, lecz krócej niż dwa lata.
Okazuje się, że badani wskazywali, że korzystają z TikToka „cały czas”, a nie w konkretnym momencie dnia. Co więcej, 41,4 proc. ankietowanych deklaruje, że korzysta z TikToka cały czas tak samo. 31,5 proc. robi to z kolei coraz częściej, a czas spędzony na platformie zmniejszyło 27,1 proc.
Najczęściej poszukiwane rodzaje treści zarówno przez starszych, jak i młodszych badanych to trendy i treści o zabarwieniu komediowym. Badanie pokazało także, że mężczyźni cenią filmy o praktycznym charakterze, m.in. te oznaczone jako „#lifehack” czy „#edutok”.
Okazuje się, że prawie 79 proc. użytkowników TikToka deklaruje, że dzięki platformie zdobyło nową wiedzę lub umiejętności. Najczęściej mowa m.in. o gotowaniu, makijażu czy pielęgnacji, ale TikTok jest także źródłem wiedzy na temat wydarzeń na świecie, miejscem edukacji seksualnej oraz prawnej.
Z badania wynika, że najważniejszą cechą dobrego tiktokowego materiału jest zabawny i rozrywkowy charakter – jako pierwszą tę odpowiedź podało ponad 42 proc. użytkowników. Drugi jest czynnik estetyczny, m.in. dobry montaż i oświetlenie, wskazywany przez 25 proc. badanych. Trzecią istotną cechą okazuje się z kolei informatywność – ponad 16 proc. badanych docenia, gdy film dostarcza informacje na ważny dla nich temat. (mb)
O badaniu:
Badanie prowadzono w dniach 13 marca – 4 maja 2022 roku z wykorzystaniem kwestionariuszy online. Analiza odpowiedzi została przeprowadzona na losowej próbie 737 respondentów będących użytkownikami aplikacji TikTok w wieku 15-60 lat. Respondenci zostali podzieleni na trzy grupy: młodzi (w wieku od 15 do 18 lat), średni (w wieku od 19 do 25 lat) i starsi (w wieku powyżej 26 lat).
Dodatkowym kryterium w doborze próby było miejsce zamieszkania, co pozwoliło sklasyfkować respondentów jako mieszkańców: wsi lub miasteczek (do 10 tys. mieszkańców), małych miast (od 10 tys. do 50 tys.), średnich miast (od 50 tys. do 200 tys.), dużych miast (od 200 tys. do 500 tys.) czy metropolii (powyżej 500 tys.).