14 lutego 2023 roku rozpoczęła się kampania społeczna Ogólnopolskiego Towarzystwa Ochrony Ptaków pod hasłem „Chroniąc ptaki, chronimy znacznie więcej”. Organizacja zwraca w niej uwagę na rosnące tempo wymierania zagrożonych gatunków i apeluje o walkę z kryzysem różnorodności biologicznej.
Kampania OTOP ma uświadomić odbiorcom, jak pilne i konieczne jest zwiększenie skali dotychczasowych działań na rzecz ochrony ptaków i ich siedlisk. Akcja ma też zachęcić do wsparcia działań organizacji przez przekazanie 1,5% podatku.
„Raporty dotyczące aktualnego stanu różnorodności biologicznej są alarmujące. Ponad milion gatunków organizmów na Ziemi jest zagrożonych wyginięciem” – komentuje dr Jarosław Krogulec, dyrektor ds. ochrony przyrody w OTOP. Jak mówi, zagrożenie to dotyczy 1 na 8 gatunków ptaków świata, Czerwona Lista Ptaków Polski wskazuje, że w niebezpieczeństwie jest nawet co piąty gatunek, a 70 proc. gatunków ptaków siewkowych wymaga szczególnej ochrony.
Hasło kampanii „Chroniąc ptaki, chronimy znacznie więcej” ma wskazywać na ważną rolę tych zwierząt jako wskaźnika stanu przyrody. „Chcemy podkreślić, jak istotna jest ochrona ptaków w kontekście dobrostanu całego ekosystemu, którego jesteśmy częścią” – tłumaczy Karolina Kalinowska z OTOP. Organizacja wyjaśnia bowiem, że „przyroda to zespół naczyń połączonych”, co oznacza, że ochrona jednych gatunków sprzyja także innym.
W ramach kampanii powstał spot w reżyserii Julii Popławskiej, którego bohaterem jest dziecko, bo – jak wskazuje OTOP – to właśnie najmłodsze pokolenie najbardziej odczuje skutki kryzysu klimatycznego. W filmie przedstawiono pesymistyczną wizję przyszłości, jednak słowa Marii Seweryn „Jeszcze możemy to zmienić” mają podkreślić „realną moc sprawczą każdego z nas”.
Akcja potrwa do 30 kwietnia 2023 roku. (mb)