sobota, 28 września, 2024
Strona głównaAktualnościBolt rusza z kampanią łamiącą stereotypy dotyczące kobiet za kierownicą

Bolt rusza z kampanią łamiącą stereotypy dotyczące kobiet za kierownicą

W maju 2023 roku Bolt – właściciel aplikacji mobilnych służących m.in. do zamawiania przejazdów czy pośrednictwa w dostarczaniu żywności – rozpoczął międzynarodową kampanię „Kobiety za kierownicę”. Jej celem jest walka ze stereotypami dotyczącymi zawodu kierowcy.

Jak przekazuje Bolt, że zawód kierowcy wciąż jest postrzegany jako typowo męska profesja. Okazuje się, że aż ¼ badanych przez firmę kobiet nawet nie rozważała podjęcia się takiej pracy.

Firma chce przyczynić się do zniwelowania nierównego udziału kobiet w sektorze transportu, a także pokazać, że praca kierowcy na platformie pośredniczącej jest dodatkową możliwością zarobkową również dla kobiet.

Z badania przeprowadzonego przez Bolt na próbie 2 tys. kobiet w czterech krajach Europy i Afryki wynika, że 9 na 10 kobiet odczuło wzrost kosztów życia w ostatnich dwunastu miesiącach, a 93 proc. badanych stwierdziło, że szukało nowych możliwości zarobkowych w tym samym okresie. Jednak zaledwie 7,2 proc. w celu uzyskania dodatkowych dochodów wzięło pod uwagę pracę jako kierowca na platformie takiej jak Bolt.

Kampania rozpoczęła się premierą krótkiego filmu, prezentującego kobiety rozmawiające o stereotypach, z jakimi mierzą się, prowadząc samochód.  

Jak podkreśla Jolanta Gawęda z fundacji Feminoteka, współpracującej z Boltem, słowo „kierowca” większości ludzi kojarzy się z mężczyzną. „Tymczasem w Polsce kobiety stanowią 40 proc. osób uprawnionych do kierowania samochodem. Dane policji i Instytutu Transportu Samochodowego mówią jasno, że prowadzą one bezpiecznej oraz są sprawczyniami tylko około 23 proc. wypadków i kolizji. Kampanie wyrównujące obecność kobiet w zawodach wymagających prowadzenia samochodu przyczynią się do niwelowania stereotypowego postrzegania pań za kierownicą. Koniec z komentarzami dotyczącymi tej umiejętności – zdajemy te same egzaminy i możemy pracować w tych samych zawodach, jako kierowczynie” – dopowiada Gawęda.

Firma zapowiedziała też inwestycję w wysokości 2,5 mln euro we wsparcie kobiet, które chcą zostać kierowcami. Bolt zobowiązał się zaangażować w różne inicjatywy, mające na celu walkę ze stereotypami i mogą znieść przynajmniej część barier, jakie napotykają kobiety chcące rozpocząć pracę w branży transportowej. Jak informuje firma, działania te obejmują współpracę z organizacjami pozarządowymi, które na co dzień zajmują się wspieraniem praw kobiet, dopłaty do kosztów uzyskania prawa jazdy, a także rozwijanie nowych funkcji bezpieczeństwa w aplikacji Bolt.

Jedną z inicjatyw, które już uruchomił Bolt w tym zakresie, jest wprowadzona w ubiegłym roku w Polsce kategoria przejazdów „Kobiety dla kobiet”,  obecnie dostępna w dziewięciu miastach. (mb)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj