Ponad 91 tys. zł – taką karę nałożył Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na spółkę POLMEDIQ w związku z „badaniami” wprowadzającymi konsumentów w błąd. Tomasz Chróstny, prezes UOKiK-u, wydał decyzję kwestionującą cztery praktyki spółki.
„Spółka POLMEDIQ świadomie wprowadzała konsumentów w błąd, zapraszając ich na bezpłatne badania, nie informując o tym, że spotkania będą miały handlowy charakter, a rzekome badania nie będą prowadzone przez lekarza, tylko przez handlowca. Manipulowanie konsumentami przejawiało się również w oferowaniu im produktów, które nie posiadały deklarowanych właściwości, i stwarzaniu wrażenia szczególnej korzyści cenowej. Mogło to zniekształcić decyzje konsumentów i skłonić ich do niepotrzebnych i nieopłacalnych dla nich zakupów. Szczególnie bulwersujący jest fakt, że na praktyki spółki POLMEDIQ narażeni byli przede wszystkim seniorzy – wyjątkowo wrażliwa grupa społeczna” – mówi Tomasz Chróstny.
Do zakwestionowanych przez UOKiK praktyk należą m.in. nieujawnianie informacji o handlowym charakterze badań czy wprowadzanie konsumentów w błąd co do istnienia szczególnej korzyści cenowej – czytamy w komunikacie.
Spółce zostało nakazane natychmiastowe zaprzestanie stosowania wspomnianych praktyk oraz, po uprawomocnieniu decyzji, poinformowanie o niej wszystkich konsumentów, z którymi została zawarta umowa.
UOKiK postanowił nałożyć karę również na osoby zarządzające POLMEDIQ: Krzysztofa Pawła Polusa w wysokości 26 tys. zł i Martynę Polus w wysokości 26 tys. zł w związku z umyślnym dopuszczaniem do naruszenia przez spółkę zbiorowych interesów konsumentów.
Spółce POLMEDIQ przysługuje możliwość odwołania do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. (ao)