piątek, 22 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościBadanie EY: Polacy chętnie udostępniają swoje dane, mimo obaw o bezpieczeństwo

Badanie EY: Polacy chętnie udostępniają swoje dane, mimo obaw o bezpieczeństwo

Wyniki badania EY Future Consumer Index 2023 wskazują na dużą sprzeczność w podejściu Polaków do kwestii cyberbezpieczeństwa. Konsumenci obawiają się kradzieży danych osobowych, lecz równocześnie chętnie je udostępniają, jeśli wiąże się to z uzyskaniem określonych korzyści – informuje EY na swojej stronie.

Według raportu 80 proc. ankietowanych obawia się, że firmy sprzedadzą ich dane stronie trzeciej. Oprócz tego, 79 proc. badanych niepokoi się o kradzież tożsamości, a 78 proc. o nieuprawnioną eksplorację danych. Jednocześnie ponad połowa jest skłonna przekazać dane w celu ułatwienia zakupów online (56 proc.), otrzymania spersonalizowanych rekomendacji tańszych alternatyw (55 proc.) czy rekomendacji nowych produktów (52 proc.).

Okazuje się jednak, że wzrosła ostrożność Polaków w obszarze cyfrowego bezpieczeństwa. Między majem 2022 roku a marcem 2023 roku spadł odsetek konsumentów, którzy deklarują chęć udostępnienia danych, aby dostać dopasowane promocje (o 8 pkt. proc.: z 62 proc. do 54 proc.).

Oto kilka pozostałych wniosków z badania:

• Polscy konsumenci powszechnie korzystają z cyfrowych technologii. Ponad połowa (53 proc.) posiada subskrypcję usług VOD i słucha audio przez serwisy streamingowe. Niemal identyczny odsetek badanych (52 proc.) dokonał płatności za pośrednictwem niebankowego serwisu. 41 proc. Polaków korzysta również z usług e-commerce i zamawia dostawy do domu. Przez takie rozwiązania zbierane są dane w celu modelowania usług. Jednak dla 54 proc. osób nie stanowi to problemu, gdyż deklarują chęć udostępniania informacji, aby otrzymywać spersonalizowane oferty online.

• Równocześnie dla respondentów postęp technologiczny osiągnął wystarczający poziom. Niemal dwie trzecie (64 proc.) ankietowanych nie czuje potrzeby nadążania za najnowszymi trendami w tym obszarze. Jak zauważają badacze, to może być spowodowane obawą o sposób, w jaki firmy zarządzają bezpieczeństwem klientów. Aż 72 proc. Polaków martwi się, że posiadają urządzenia mobilne na podsłuchu.

Źródło: ey.com

„Znaczące upowszechnienie się rozwiązań cyfrowych sprawiło, że aktualnie istnieje większe prawdopodobieństwo, że konsumenci staną się ofiarą przestępstwa w świecie wirtualnym, a nie rzeczywistym. Równocześnie poziom świadomości na temat cyfrowych zagrożeń pozostaje na niskim poziomie” – mówi Piotr Ciepiela, partner EY, globalny lider bezpieczeństwa architektury i nowoczesnych technologii. Jak dodaje, właśnie dlatego bardzo ważna jest edukacja, za którą w dużym stopniu odpowiada biznes. Udostępnianie coraz bardziej zaawansowanych urządzeń czy aplikacji,wymaga jednocześnie szerzenie wiedzy na temat sposobów ochrony wirtualnych zasobów – zwraca uwagę. „Brak zwiększenia poziomu świadomości na temat cyfrowego bezpieczeństwa, a co za tym idzie zaufania do samych firm, może być poważnym czynnikiem hamującym rozwój rozwiązań takich jak np. metaversum” – podsumowuje Ciepiela. (af)

O badaniu:

Szósta edycja polskiego badania EY Future Consumer Index 2023 została przeprowadzona w marcu 2023 roku na 1 tys. respondentów w wieku 18-65 lat na obszarze całego kraju.

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj