„Rzeczpospolita” ponownie zajmuje pierwsze miejsce w rankingu Najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce – potwierdzają analitycy Instytutu Monitorowania Mediów (IMM). W sierpniu 2023 dziennik ten odnotował ponad 3,1 tys. cytowań w polskich mediach. Na drugim miejscu znalazła się Wirtualna Polska z liczbą blisko 3 tys. odwołań w innych tytułach, a trzecią pozycję zajmuje RMF FM, które cytowano wówczas 2,8 tys. razy. Najnowsze badanie zostało rozszerzone o ranking mediów o tematyce sportowej, którego liderem jest TVP Sport.
W zestawieniu TOP 15 najczęściej cytowanych tytułów mediowych w sierpniu największy udział — po 33 proc. — mają prasa, reprezentowana przez tytuły „Rzeczpospolita”, „Gazeta Wyborcza”, „Super Express”, „Fakt” i „Dziennik Gazetę Prawną”, oraz stacje telewizyjne: TVN24, TVP Info, Polsat News, TVN i TVP1. 20 proc. udziału w rankingu przypada portalom internetowym (Wirtualna Polska, Onet, Interia). Najmniejszy udział w podziale na typ mediów, bo zaledwie 13 proc., mają stacje radiowe RMF FM oraz Radio ZET.
„Rzeczpospolita” na szczycie opiniotwórczych mediów
Pozycję lidera w rankingu ogólnym najbardziej opiniotwórczych mediów ponownie zajmuje „Rzeczpospolita” z wynikiem ponad 3,1 tys. cytowań. W sierpniu redakcja dziennika jako pierwsza informowała między innymi o napiętej sytuacji w Poczcie Polskiej, której pracownicy wystąpili do zarządu z żądaniem podwyżki wynagrodzenia zasadniczego od 1 września. Według szacunków ekspertów taka podwyżka w państwowej spółce kosztowałaby prawie 600 mld zł rocznie. Na drugiej pozycji utrzymuje się Wirtualna Polska wzmiankowana przez inne tytuły mediowe prawie 3 tys. razy. Dziennikarz redakcji Szymon Jadczak opublikował w zeszłym miesiącu między innymi materiał „Nowy właściciel Lechii Gdańsk, prorosyjscy oligarchowie i fundusz z Dubaju”, w którym przedstawił niejasne powiązania biznesowe nowych, szwajcarskich inwestorów z Dubaju, którzy stali się właścicielami klubu Lechia Gdańsk. W materiale pojawiły się także doniesienia o relacjach z prorosyjskimi oligarchami i tajemniczych transakcjach, które sprawiły, że materiał był często cytowany przez inne media. Podium z awansem o dwie pozycje zamyka RMF FM z liczbą 2,8 tys. odwołań w innych mediach. W sierpniu na antenie radia wyemitowano między innymi wywiad z Michałem Kołodziejczykiem, w którym polityk wypowiedział się m.in. za liberalizacją prawa aborcyjnego.
Największy awans w rankingu – aż o dziesięć miejsc – odnotował „Dziennik Gazeta Prawna”. Redakcja w ubiegłym miesiącu przeprowadziła między innymi wywiad z członkiem Rady Polityki Pieniężnej Ludwikiem Koteckim, w którym potwierdził on, że w perspektywie luźniej polityki fiskalnej rządu nie będzie możliwe obniżenie stóp procentowych.
Na podium zestawienia prasy „Rzeczpospolita”, „Gazeta Wyborcza” i „Fakt”
Na pierwszym miejscu zestawienia tytułów prasowych, podobnie jak w rankingu ogólnym, pozostaje „Rzeczpospolita” – w sierpniu cytowana ponad 3,1 tys. razy. Na drugie miejsce z wynikiem 2,7 tys. wzmianek awansuje „Gazeta Wyborcza”, która ujawniła między innymi informacje o hakerskim portalu, gdzie wystawiane są e-recepty na podstawie kradzionych certyfikatów lekarzy z Poznania. Sprawa wyszła na jaw przypadkowo, kiedy do jednego z lekarzy o wypisanie recepty na leki narkotyczne zgłosił się pacjent. Podium zamyka „Fakt”, cytowany w sierpniu blisko 2,3 tys. razy. W zestawieniu tytułów prasowych największy awans, aż o osiemnaście miejsc, odnotowało „Sieci” (308 wzmianek). Na łamach tygodnika opublikowano między innymi wywiad z prezydentem Andrzejem Dudą, w którym zapowiedział on między innymi plany stworzenia nowego systemu dowodzenia armią, który uwzględni wnioski z ostatnich ćwiczeń.
TVN24 i Polsat News walczą o tytuł najbardziej opiniotwórczej stacji telewizyjnej
Pierwsze miejsce najbardziej opiniotwórczych stacji telewizyjnych utrzymuje TVN24 z wynikiem ponad 2,7 tys. powołań w innych mediach. Druga pozycja należy do stacji Polsat News, wzmiankowanej zaledwie 28 razy mniej. W sierpniu na antenie stacji przeprowadzono rozmowę z byłym ministrem spraw zagranicznych Jackiem Czaputowiczem, w którym dyplomata w kontrowersyjny sposób określił politykę Polski w stosunku do Ukrainy. Czaputowicz opisał ją jako „politykę szakali, hien”. Wypowiedź była szeroko komentowana przez wszystkie media w kraju. Podium z awansem o jedno miejsce zamyka TVP Info z liczbą blisko 2 tys. wzmianek.
TOK FM na podium zestawienia stacji radiowych
RMF FM z wynikiem ponad 2,8 tys. odniesień w innych mediach gwarantuje sobie pierwsze miejsce w zestawieniu najbardziej opiniotwórczych stacji radiowych. Na drugiej pozycji znajduje się Radio Zet wzmiankowane ponad 2 tys. razy. Podium po awansie o trzy pozycje zamyka TOK FM z wynikiem 683 cytowań. Widoczny wzrost stacja odnotowała już na początku miesiąca, kiedy na antenie wypowiedział się były minister spraw zagranicznych Radosław Sikorski, który skomentował naruszenie przestrzeni powietrznej naszego kraju przez białoruskie śmigłowce. Podczas rozmowy polityk powiedział, że w takiej sytuacji polskie wojsko powinno zestrzelić zagraniczne obiekty. Wypowiedź spotkała się z dużym oburzeniem, komentujący zaznaczali, że takie posunięcie mogłoby doprowadzić do wybuchu wojny z Rosją. Najwyższe awanse i wejście do zestawienia odnotowały regionalne rozgłośnie Radio Plus (161 wzmianek), Radio Gdańsk (111 odniesień) oraz Radio Szczecin (78 cytowań).
Wirtualna Polska liderem TOP 10 portali internetowych
Pierwsze miejsce rankingu portali internetowych utrzymuje Wirtualna Polska, do której informacji dziennikarze odwoływali się blisko 3 tys. razy. Na drugą pozycję awansuje Onet z liczbą ponad 2,6 tys. cytowań. Dziennikarze portalu Edyta Żemła i Marcin Wyrwał opublikowali wówczas kolejny reportaż opisujący sprawę wywozu na nielegalne składowiska toksycznych odpadów ze spółki zbrojeniowej Nitro-Chem z Bydgoszczy. Podium zestawienia tym razem zamyka Interia wzmiankowana 1,6 tys. razy. Redakcja opublikowała między innymi nowe informacje na temat zaginięcia 11-letniej dziewczynki z Sosnowca. Nastolatkę udało się odnaleźć po uruchomieniu procedury Child Alert.
„Wprost” na szczycie zestawienia tygodników i dwutygodników
W sierpniowym rankingu tygodników i dwutygodników pierwsze miejsce zajmuje „Wprost” z liczbą 341 wzmianek. W ubiegłym miesiącu redakcja opublikowała rozmowę z siatkarką Magdaleną Stysiak między innymi na temat jej rzekomego konfliktu z drugą kadrowiczką Malwiną Smarzek. Drugie miejsce na podium ex aquo należy do „Sieci” oraz „Vivy” (po 308 cytowań). Na trzeciej pozycji jest „Do Rzeczy” z liczbą 273 powołań w mediach, a następne miejsce zajmuje „Polityka”, która uzyskała 154 wzmianki. TOP 5 zamyka „Newsweek” (144 cytowania).
„Forbes” pierwszy w rankingu miesięczników i dwumiesięczników
„Forbes” z wynikiem 170 cytowań utrzymuje pierwsze miejsce w rankingu najbardziej opiniotwórczych miesięczników i dwumiesięczników. W sierpniu redakcja jako pierwsza poinformowała o zatrudnieniu polskiego trenera Kamila Potrykusa w dziale rekrutacji zawodników w angielskim klubie Newcastle United. Na drugie miejsce awansuje „Twój Styl” cytowany 128 razy. Podium zamyka „Press” z wynikiem 104 cytowań. W zestawieniu TOP 5 znalazły się także „Zwierciadło” (92) oraz „Perspektywy” (29).
Money numerem jeden w rankingu portali ekonomiczno-biznesowych
Liderem w zestawieniu portali biznesowych pozostaje Money z liczbą 431 powołań w innych mediach. W sierpniu dziennikarze serwisu informowali między innymi o dodatkowych kontrolach stanu technicznego budynków, które według portalu będą przeprowadzać kominiarze. Na drugiej i trzeciej pozycji znajdują się kolejno Business Insider (403) oraz Bankier (185). Zestawienie z kolei zamykają Forsal (81) i Obserwator finansowy (64).
Na podium najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych o profilu ekonomiczno-biznesowym utrzymuje się „Rzeczpospolita”. Kolejne miejsca stale zajmują „Dziennik Gazeta Prawna”, „Puls Biznesu”, „Forbes” i „Parkiet”.
Rynek Zdrowia powraca na pozycję lidera rankingu mediów o tematyce zdrowotnej
Na pierwsze miejsce w zestawieniu mediów o tematyce medycznej i zdrowotnej awansuje Rynek Zdrowia, do którego polskie media odwoływały się 125 razy. Redakcja między innymi jako pierwsza opublikowała informację o rezygnacji ze stanowiska rzecznika Ministerstwa Zdrowia Wojciecha Andrusiewicza. Miejsce drugie zajmuje Medonet (91 cytowań), a podium zamyka Puls Medycyny (56). W TOP 5 znalazła się także „Medycyna Praktyczna” wzmiankowana przez inne media 42 razy, a ranking zamyka portal Poradnik zdrowie mający zaledwie sześć cytowań mniej (36).
Nowy ranking mediów o tematyce sportowej, w sierpniu liderem TVP Sport
Premierę w raporcie NOM ma nowy ranking TOP 5 mediów o tematyce sportowej. W pierwszym zestawieniu pozycję lidera zajmuje stacja TVP Sport, na której informacje dziennikarze powoływali się w sierpniu 771 razy. Redakcja między innymi relacjonowała sportowe wyniki polskich lekkoatletów na Mistrzostwach Świata w Budapeszcie. Miejsce drugie należy do Kanału Sportowego (368 cytowań), a podium zamyka portal WP Sportowe Fakty, do którego informacji media odwoływały się 345 razy. W TOP 5 znaleźli się także Przegląd Sportowy, wzmiankowany przez inne media 323 razy, oraz portal Meczyki.pl mający jedynie 19 cytowań mniej (304).
„Gazeta Krakowska” najbardziej opiniotwórczym medium regionalnym
Liderem opiniotwórczych mediów regionalnych pozostaje „Gazeta Krakowska” z liczbą 117 cytowań w innych mediach. W sierpniu redakcja poinformowała o tragicznym zdarzeniu w miejscowości Zubrzyca Górna, gdzie w trakcie burzy zaginęło półtoraroczne dziecko. Poszukiwania zakończyły się po dwóch godzinach odnalezieniem nieprzytomnego dziecka, które w wyniku obrażeń zmarło. GK potwierdziła wówczas, że w chwili zdarzenia rodzice chłopca byli pod wpływem alkoholu i obojgu zostaną postawione zarzuty. Drugie miejsce z wynikiem 111 wzmianek zajmuje Radio Gdańsk, a podium zamyka Radio Poznań z liczbą 94 odniesień w innych mediach. Kolejne miejsca w zestawieniu należą do „Głosu Wielkopolski” (90) oraz Radia Szczecin (78), które awansowało o dziewięć pozycji.
RASP liderem TOP 10 wydawnictw
Niezmiennie pozycję lidera w rankingu najbardziej opiniotwórczych wydawnictw utrzymuje Ringier Axel Springer Polska, którego redakcje monitorowane w ramach badania (Business Insider, Fakt, Forbes, Newsweek, Noizz, Onet, Medonet, Plejada i Przegląd Sportowy) łącznie były cytowane przez dziennikarzy innych mediów w Polsce prawie 6,7 tys. razy. Na drugie miejsce awansuje Agora, której redakcje (Gazeta Wyborcza, Radio Zet, TOK FM, Radio Plus, Gazeta.pl, Plotek.pl, Sport.pl) były cytowane przez dziennikarzy innych mediów w Polsce ponad 6,4 tys. razy. Podium zamyka Cyfrowy Polsat (5,2 tys.) reprezentowany przez Polsat, Polsat News, Polsat Sport, Interię, Pomponik oraz TV4.
PEŁNY RAPORT NA STRONIE
O badaniu:
Analizę częstotliwości 48 864 cytowań poszczególnych mediów przez inne media przeprowadzono na podstawie przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji oraz portali internetowych, w których pojawiały się cytowania ze wskazaniem nazwy mediów prasowych, serwisów internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Badanie dotyczy okresu 1–31 sierpnia 2023 roku.