27 października 2023 roku Europejska Rada Ochrony Danych podjęła decyzję nakazującą Mecie zaprzestania wyświetlania reklam opartych na zachowaniach użytkowników w internecie, jest to bowiem niezgodne z europejskimi przepisami dotyczącymi prywatności.
Decyzja zapadła na wniosek urzędów ochrony danych osobowych w Holandii oraz Norwegii. Rada wymaga od irlandzkiej Komisji Ochrony Danych, głównego organu regulacyjnego, któremu podlega Meta w Europie, podjęcia ostatecznych środków w tej sprawie i nałożenia zakazu przetwarzania danych osobowych w celu tworzenia reklam personalizowanych do 10 listopada 2023 roku.
„Najwyższy czas, aby Meta dostosowała swoją działalność do przepisów i zaprzestała niezgodnego z prawem przetwarzania danych” – podkreśla w oświadczeniu Anu Talus, przewodniczący EDPB.
Jak podaje edition.cnn.com, zgodnie z rozporządzeniem o ochronie danych (RODO) Meta, aby gromadzić i wykorzystywać dane użytkowników do celów reklamowych, musi przytoczyć konkretne uzasadnienie prawne. Wcześniej firma argumentowała, że jej praktyki były uzasadnione na mocy RODO, ponieważ zawierała z użytkownikami pewien rodzaj umowy, którą byli zobowiązani zaakceptować, jednocześnie zgadzając się na warunki świadczenia usług – czytamy. Ponadto, Meta twierdziła, że ma „uzasadniony interes” w przetwarzaniu danych użytkowników w celu prowadzenia działalności gospodarczej – pisze źródło.
Sąd najwyższy UE nie uznał jednak żadnego z tych uzasadnień. Zaakceptował natomiast wprowadzone przez Metę w październiku 2023 roku modele subskrypcji bez reklam jako jedną z metod odróżniania przez strony internetowe użytkowników wyrażających zgodę na warunki firmy od tych, którzy ich nie akceptują – informuje edition.cnn.com.
Jak czytamy, decyzja EROD mimo wszystko formalnie zabrania Mecie powoływania się na wcześniejsze uzasadnienia prawne, a „zgoda” to jedyna możliwa opcja w zakresie wykorzystywania danych osobowych do celów reklamowych przy zachowaniu zgodności z RODO, jaka pozostała firmie. (ao)