Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa we współpracy z Ministerstwem Cyfryzacji i brytyjską jednostką Government Communications Service International przygotowały kampanię przeciwdziałania dezinformacji „Sprawdź, zanim udostępnisz”. NASK poinformował o akcji w listopadzie 2023 roku na swojej stronie internetowej.
Celem kampanii jest uświadamianie społeczeństwu zagrożeń związanych z machinami informacyjnymi, pokazanie metod tworzenia oraz konsekwencji rozpowszechniania fałszywych przekazów, przybliżenie sposobów ich neutralizacji, a także opisanie przypadków dezinformacji w Polsce.
Akcja jest prowadzona w mediach społecznościowych. Głównym zadaniem kampanii jest upowszechnienie prostej metody, która może ograniczyć liczbę krążących w internecie fake newsów. Ma być ona pomocna m.in. w rozpoznawaniu fałszu i mistyfikacji.
Metoda ta składa się z siedmiu kroków i nawiązuje do hasła przewodniego kampanii „Sprawdź, zanim udostępnisz”. Każda litera słowa „sprawdź” oznacza czynność, którą należy wykonać, aby zweryfikować prawdziwość analizowanej treści. Szczegóły dotyczące tej metody znajdują się na stronie przygotowanej na potrzeby projektu.
„Podejmujemy intensywne działania, by przeciwdziałać dezinformacji, bo widzimy, że szybki rozwój platform społecznościowych wzmacnia to zjawisko. Równie ważna jak monitoring i analiza tego, co dzieje się w przestrzeni informacyjnej jest edukacja i budowanie odporności na szkodliwe treści” – mówi Aleksandra Osman, kierowniczka działu przeciwdziałania dezinformacji NASK. Jak dodaje, projekt „Sprawdź, zanim udostępnisz” to czwarta w ostatnim roku kampania edukacyjna przeciw dezinformacji inspirowana lub koordynowana przez NASK.
Instytucja zapowiada, że projekt będzie miał kolejne odsłony. Zaplanowane są także badania świadomości społecznej na temat dezinformacji. (ao)