niedziela, 10 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościKampania „ES jak SukcES” promuje ideę ekonomii społecznej

Kampania „ES jak SukcES” promuje ideę ekonomii społecznej

Na początku grudnia 2023 roku rozpoczęła się kampania społeczna „ES jak SukcES”, której celem jest zachęcenie do tworzenia nowych podmiotów ekonomii społecznej na Mazowszu, a także zwiększenie ich roli w realizacji usług społecznych.

Organizatorami kampanii są Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, Stowarzyszenie BORIS, Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej Siedlce, Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej Mazowsza Płockiego i Fundacja Fundusz Współpracy.

Jak czytamy w komunikacie prasowym, działania podmiotów ekonomii społecznej w województwie mazowieckim obejmują m.in. zbieranie ziół z ekologicznych upraw, międzypokoleniowe wypiekanie chleba czy opiekę nad terenami zielonymi prowadzoną przez osoby w kryzysie psychicznym. Podmioty te „nie tylko odpowiadają na konkretne potrzeby rynkowe i problemy społeczne, ale także tworzą nowe miejsca pracy dla osób wykluczonych z rynku w regionie”.

Organizatorzy kampanii przypominają, że w październiku 2023 roku minął rok od wprowadzenia nowej ustawy o ekonomii społecznej, która – jak pokazują dane GUS – reguluje podstawy funkcjonowania ponad 97 tys. podmiotów w Polsce, spośród których ponad 16 tys. znajduje się na Mazowszu (wg Mazowieckiego Centrum Polityki Społecznej). Z raportu European Social Economy Monitor 2022 wynika, że w Polsce najczęściej wybieranymi sektorami działalności podmiotów ekonomii społecznej są te związane z zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi (28,1 proc.), edukacją (21,9 proc.), opieką zdrowotną i pomocą społeczną (21,9 proc.).

W komunikacie prasowym czytamy także, że według danych GUS za 2023 rok bezrobocie w województwie mazowieckim było najniższe w całej Polsce i wyniosło 4,1 proc. Okazuje się jednak, że mimo to w województwie i regionie wciąż występują duże braki w zawodach pielęgniarek i położnych, opiekunów osób starszych, nauczycieli, pracowników w budownictwie, kierowców samochodów, psychologów czy psychoterapeutów. Jak twierdzi Julia Koczanowicz-Chondzyńska, jedna z organizatorek kampanii „ES jak SukcES”, prezeska Fundacji Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych, spółdzielnie socjalne czy zakłady aktywności zawodowej mogą wypełnić tę lukę. „Już dziś obserwujemy, że dużo takich przedsiębiorstw działa w obszarze usług opiekuńczych. Sięgają tam, gdzie najczęściej biznesom się nie opłaca działać, a administracja publiczna nie ma wystarczającej liczby pracowników” – mówi Julia Koczanowicz-Chondzyńska.

Kampania „ES jak SukcES” ma przybliżyć, na czym dokładnie polega idea ekonomii społecznej. Ponadto, akcja ma za zadanie po pierwsze pokazać poszukującym pracy mieszkańcom regionu, że mogą pracować lub tworzyć zupełnie nowe miejsca pracy, po drugie – zachęcić konsumentów do korzystania z produktów i usług świadczonych przez takie podmioty. Działania mają też na celu zachęcenie MŚP oraz jednostek samorządu terytorialnego do podjęcia współpracy z podmiotami ekonomii społecznej.

Działania skierowane są do osób zainteresowanych zmianą miejsca pracy, zdobyciem nowej pracy, osób z niepełnosprawnościami i ich opiekunów, studentów i studentek, młodych rodziców wracających na rynek pracy i osób 50+, często z niego wykluczanych.

W ramach kampanii twórca kanału „Do roboty” Wojtek Kaczmarczyk będzie wcielał się w role pracowników i założycieli różnych podmiotów ekonomii społecznej. Youtuber zrealizował już pierwszy materiał, w którym w roli pracownika jednego z takich miejsc piekł chleb i brał udział w warsztatach w Chlebowej Izbie w Laskach koło Warki. W najbliższych miesiącach Kaczmarczyk odwiedzi dziewięć kolejnych podmiotów ekonomii społecznej, które pokaże na swoim kanale oraz opisze, jak dokładnie wygląda w ich praca i dlaczego może dawać poczucie sensu.

Na potrzeby projektu powstała specjalna strona internetowa esjaksukces.pl oraz profil kampanii na Facebooku, gdzie można znaleźć szczegółowe informacje zarówno o akcji, jak i o tym, jak założyć podmiot ekonomii społecznej. Działania obejmą też inne kanały social media.

Za koncepcję kampanii, pełną kreację, strategię oraz realizację działań odpowiada agencja Propsy PR.

Akcja powstała dzięki finansowemu ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego. (mb)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj