Aż 80 proc. Polaków stawia na równi zdrowie psychiczne i fizyczne – tak wynika z badania Havas Prosumer „Zdrowie psychiczne oczami Polaków”. Tego typu nastawieniem charakteryzują się przedstawiciele zarówno młodszych, jak i starszych pokoleń.
W analizie wymieniono czynniki, które znacząco wpływają na pogorszenie samopoczucia Polaków. Są to m.in. problemy osobiste, inflacja, wojna za wschodnią granicą czy kryzys klimatyczny. Co więcej, 30 proc. Polaków przyznaje, że przed 2020 rokiem i pandemią COVID-19 odczuwało mniejszy stres i lęk.
42 proc. respondentów stwierdza, że odczuwa chroniczne zmęczenie, a 37 proc. zauważa, że zmaga się z zaburzeniami snu. Nieustający lęk występuje natomiast u 1/3 Polaków.
Tylko 1/4 pokolenia Z twierdzi, że nie mierzy się z problemami zdrowia psychicznego. Prawie połowa (48 proc.) przedstawicieli tej generacji podkreśla, że w ciągu ostatniego półrocza doświadczyła zamartwiania się i uczucia stałego niepokoju. Badanie wykazało, że Zetki – aby poradzić sobie z napięciem – częściej korzystają z social mediów (31 proc.) niż szukają wsparcia u przyjaciół (20 proc.) lub rodziny (29 proc.).
Autorzy badania nawiązują również do analizy Havas Media Network „Meaningful Brands”. Wynika z niej, że aż 71 proc. ankietowanych uważa, że marki powinny bardziej angażować się w tzw. „wellbeing” konsumentów. 72 proc. respondentów podkreśla zmęczenie „udawaniem, że firmom zależy na czymś innym niż własnym zysku”.
Co więcej, 2/3 Polaków stwierdza, że korporacje zarządzające mediami społecznościowymi powinny brać odpowiedzialność za zdrowie psychiczne odbiorców, którzy zapoznają się z publikowanymi przez nie treściami. W raporcie zwrócono uwagę, że konsumenci są coraz bardziej wyczuleni na zjawisko „value-washingu”, które pojawia się także w kontekście zdrowia psychicznego. (an)
Badanie CAWI zrealizowano na internetowym, ogólnopolskim panelu badawczym. Zostało przeprowadzone w grudniu 2023 roku na grupie 1047 pełnoletnich osób.