14 czerwca 2022 roku odbyły się pierwsze Targi „PRosto do PRacy” zorganizowane przez Koło Naukowe Public Relations UW. Wydarzenie odbyło się na Wydziale Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego. Partnerami wydarzenia były organizacje branżowe: Związek Firm Public Relations, Polskie Stowarzyszenie Public Relations oraz Stowarzyszenie Agencji Public Relations.
Targi skierowane były do wszystkich, którzy chcą pracować w branży PR i marketingu oraz zdobyć pierwsze doświadczenie zawodowe. W programie wydarzenia znalazły się panele dyskusyjne oraz warsztaty z ekspertami.
Pierwszy panel poświęcony był kompetencjom przyszłości niezbędnym w PR oraz trendom w branży. Wzięli w nim udział Paweł Soproniuk, prezes agencji Neuron, dr hab. Dariusz Tworzydło, prof. ucz. – kierownik katedry Komunikacji Społecznej i Public Relations, prezes SAPR, Roksana Obuchowska-Waślicka, członkini zarządu PSPR, Mariusz Pleban – CEO OneMulti, szef InsightOut Lab, oraz Dagmara Tarka – strateżka i ekspertka w dziedzinie public relations.
Na początku podjęto temat kryzysów w branży PR. Stwierdzono, że są one stałą częścią biznesu i nie da się ich wyzbyć całkowicie. Ważna jest dbałość o słowo, które firma wysyła na zewnątrz. Istotną kompetencją przyszłości, wskazaną przez prelegentów, jest umiejętność rozwiązywania kryzysów, a nie ich generowanie.
Mówiono także o tym, że środek ciężkości przekazów PR-owych przeniósł się do internetu i tam odbywa się walka o uwagę konsumenta. Podjęto także wątek istotności influencerów, którzy pomagają budować tzw. „brand awareness”, czyli świadomość marki. Zauważono, że zmienia się także forma informacji prasowych. Mają być one krótkie, ale obudowane w multimedia takie jak filmy czy zdjęcia.
Zwrócono uwagę także na to, że coraz bardziej istotne w branży stają się formy takie jak: podcasty, webinary, a ostatnio również spersonalizowane awatary. Za klucz do komunikacji uznano storytelling, który buduje relacje wewnątrz oraz zewnątrz firmy.
W drugim panelu omówiono z kolei przyszłość zawodu dziennikarza. W rozmowie wzięli udział Marcin Łukawski z Radia 357, Magda Łucjan z TVN, Rafał Wójcik z Gazety Wyborczej, Dawid Styś z Polsat News oraz Kamil Szufladowicz z Grupy Radiowej Agora.
Uznali oni, że ważnym elementem w pracy dziennikarza jest dociekanie prawdy. Prelegenci zgodnie przyznali, że mimo obecnych czasów, gdzie każdy może oceniać rzeczywistość w mediach społecznościowych, ważna jest obecność redakcji, która w razie procesu wesprze dziennikarza.
Kolejnym podjętym tematem było współistnienie mediów w tradycyjnych formach z mediami społecznościowymi. Mówiono m.in. o tym, że rynek medialny dostosowuje się do obecnych trendów, natomiast Instagram, TikTok czy Facebook nie generują informacji, tak jak media tradycyjne, a jedynie je udostępniają. Zauważono, że odbiorcy wciąż sięgają do sprawdzonych źródeł i nie ma zagrożenia, że tradycyjne media znikną, a jedynie ewoluują.
PRoto.pl było patronem medialnym wydarzenia. (bs)