Co piąty konsument w Polsce zrezygnował z marki i jej produktu za nieetyczne lub antyspołeczne zachowanie – wynika z badania „Socio-Cultural Trend Tracker 2022”, przeprowadzonego przez Sustainable Brands Poland oraz Ipsos. Jego celem była diagnoza stanu świadomości polskich konsumentów w obszarze zrównoważonego rozwoju.
Polacy zamierzają działać
Aż 97 proc. Polaków deklaruje, że przynajmniej od czasu do czasu stara się zachowywać w sposób zrównoważony, czyli z poszanowaniem dobra planety, jej zasobów i mieszkańców. Jedna trzecia polskich konsumentów ma zdecydowany zamiar to robić, a ponad połowa – umiarkowany zamiar.
„Zrównoważony rozwój to nie tylko kwestie związane z ekologią czy społeczną odpowiedzialnością biznesu. To również więcej niż rekompensowanie szkód wywołanych przez działanie biznesu. To przede wszystkim sposób odpowiedzialnego działania brandów we wszystkich obszarach wpływających na ich funkcjonowanie jako organizacji. Dotyczy to produktów końcowych w szerokim spektrum – od produkcji i łańcucha dostaw, przez podejście do kwestii społecznych i pracowniczych, po same produkty i usługi, będące emanacją wartości marek i podążających za nimi konsumentów” – wyjaśniają autorzy badania.
Okazuje się, że aż 68 proc. Polaków wierzy, że ma realny wpływ na działanie marek przez swoje wybory zakupowe. 58 proc. badanych uważa ponadto, że firmy dbają o dobro swoich klientów. Jedna na pięć osób zrezygnowała z marki i jej produktów ze względu na nieetyczne lub antyspołeczne działanie. Ponad 3/4 deklaruje natomiast pozostanie lojalnym wobec tych marek, które umożliwią życie „w lepszy i bardziej zrównoważony sposób”.
Z badania wynika m.in., że 2/3 Polaków nie chce wybierać brandów, które nie wspierają równości płci. Dla pozostałej części brak takiego wsparcia nie ma znaczenia – czytamy.
Prawie 1/3 Polaków uważa, że troska o środowisko przerasta ich możliwości i jedynie biznes, państwo i instytucje mają „systemową moc sprawczą, żeby wprowadzać zmiany na lepsze”.
Dowiadujemy się także, że polscy konsumenci mają trudność ze wskazaniem, czy ważniejsze są wyzwania środowiskowe, czy społeczne. Dla 61 proc. obie te kwestie są równie istotne, większość uważa, że rozwiązanie jednego wymagałoby rozwiązania drugiego. Jedna czwarta badanych uznała z kolei, że kwestie środowiskowe mają większe znaczenie.
Kwestia priorytetów
Badanie pokazało, że główną barierą dla podejmowania przez konsumentów zrównoważonych działań jest brak przekonania, że są one istotne – odpowiedzi „To nie jest mój priorytet” udzieliło 32 proc. respondentów. Na drugim miejscu (17 proc.) znalazła się bariera związana z brakiem wiedzy („Nie wiem, jak zacząć”), a na trzecim (15 proc.) z wysokimi cenami.
Okazuje się, że Polacy są najbardziej skłonni w przyszłości ograniczyć marnowanie wody i żywności – takie działania w ciągu 12 miesięcy zadeklarowało 61 proc. konsumentów. 54 proc. chce natomiast jeść więcej owoców, warzyw i produktów roślinnych (głównie ze względu na korzyści zdrowotne), połowa planuje kupować więcej trwalszych produktów kosztem tych jednorazowych oraz kupować produkty z recyklingu – dowiadujemy się. Najrzadziej respondenci planują działania związane ze
wspieraniem odpowiedzialnego społeczeństwa.
Liderkami zrównoważonego rozwoju są kobiety
W Polsce to kobiety one najczęściej podejmują działania związane ze zrównoważonym i odpowiedzialnym rozwojem. One także częściej od mężczyzn deklarują, że zamierzają w przyszłości wprowadzać takie działania.
Okazuje się także, że wśród młodych konsumentów (16-25 lat) poziom determinacji do zmiany zachowań na bardziej zrównoważone, jest niższy niż w ogóle społeczeństwa: 3 na 4 polskich młodych konsumentów ma umiarkowany zamiar zachowywać się w zrównoważony sposób, a 1/5 ma zdecydowany zamiar to robić. Grupa ta deklaruje podobną lojalność wobec marek, które pomagają im żyć w lepszy i bardziej zrównoważony sposób, jak reszta społeczeństwa, nieco rzadziej twierdzi jednak, że nie chce kupować marek, które nie wspierają równości płci.
O badaniu:
Badanie przeprowadzono w okresie lipiec–sierpień 2022 na grupie 2001 osób, obywateli polskich, stanowiących reprezentatywny przekrój społeczeństwa. Przedział wiekowy: 16–74 lata, metoda badawcza: kwestionariusz online. Głównym celem było sprawdzenie gotowości konsumentów do podjęcia działań w obszarze 9 Zachowań Zrównoważonego Stylu Życia, zdefiniowanych przez Brands For Good.
(mb)