Z 7. edycji badania „CSR w praktyce – barometr Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej” wynika, że walka ze zmianami klimatu to największe wyzwanie dla Polski i świata, a ponad połowa firm deklaruje działania w tym obszarze.
Na kolejnych miejscach w perspektywie wyzwań globalnych znalazła się walka z głodem (39 proc.) oraz zapewnienie dostępu do czystej wody i poprawa warunków sanitarnych (37 proc.). Inaczej kształtują się wyzwania stojące przed Polską. Wśród obszarów wymagających pilnego działania w kraju, tuż po walce ze zmianami klimatu, przedsiębiorcy wskazują konieczność zapewnienia czystej i dostępnej energii (53 proc.), równość płci (45 proc.) oraz dobrą jakość edukacji (44 proc.).
Projekty z zakresu ESG realizowane są przede wszystkim ze względów wizerunkowych, ale coraz większe znaczenie mają oczekiwania klientów i inwestorów, a także nowe regulacje, jak choćby te związane z raportowaniem pozafinansowym.
Dla 50 proc. firm kluczowym motywatorem jest potrzeba zaangażowania społecznego i chęć wprowadzania prawdziwej zmiany. Najczęściej działania podejmowane są bezpośrednio przez kadrę zarządzającą lub działy marketingu, PR czy HR. Co czwarta firma nie ma wyznaczonej osoby do zarządzania tematem ESG.
Dodatkowo 71 proc. firm deklaruje prowadzenie działań w obszarze ochrony środowiska lub skierowanych do lokalnych społeczności.
Podobnie jak w ubiegłych latach, firmy najczęściej angażują się w działania skierowane do swoich pracowników (81 proc.). Wśród nich na pierwszym miejscu są dodatkowe świadczenia socjalne, takie jak prywatna opieka medyczna, zajęcia sportowe czy bony upominkowe. Kolejne miejsce zajmują działania związane z dofinansowaniem nauki czy proponowaniem dodatkowych szkleń w ramach organizacji lub poza nią, a także wprowadzenie narzędzi do komunikacji wewnętrznej.
Tegoroczne badanie zostało poszerzone o kilka pytań dotyczących zaangażowania firm w pomoc dla Ukrainy i jej mieszkańców. 84 proc. badanych przedsiębiorstw prowadziło działania na rzecz uchodźców. Najczęściej dotyczyły one przekazywania środków materialnych dla potrzebujących (83 proc.), a także pieniędzy (69 proc.).
Jak pokazuje badanie, dodatkowe aktywności na rzecz uchodźców nie stanowiły przeszkody w realizacji zaplanowanej strategii i działań w obszarze CSR – 51 proc. badanych prowadziło nadal wszystkie zaplanowane projekty, a 33 proc. wprowadziło nawet dodatkowe aktywności.
Z całym badaniem można zapoznać się na stronie.
PRoto.pl jest patronem medialnym badania.