Naczelna Rada Adwokacka planuje nowelizację kodeksu etyki, która zniosłaby zakaz reklamowania usług prawniczych – informuje rp.pl. Takich praktyk zabrania obecnie art. 23 Zbioru zasad etyki adwokackiej i godności zawodu. Palestra może wprawdzie informować o swojej działalności zawodowej, ale musi pilnować kilkudziesięciu obostrzeń.
W swojej komunikacji prawnicy nie mogą na przykład ukierunkowywać przekazu na pozyskiwanie konkretnego zlecenia czy „powoływać się na osobistą znajomość sędziów, prokuratorów i urzędników”. Muszą też prowadzić kampanie z poszanowaniem tajemnicy zawodowej i nie mogą zlecać osobom trzecim rozpowszechniania informacji o sobie – wynika z kodeksu.
Rp.pl pisze, że NRA planuje nowelizację dokumentu regulującego zasady etyczne od dłuższego czasu, jednak kwestia reklamy pojawiła się niedawno. „Projekt pojawił się nagle, trzy dni przed posiedzeniem Rady, mimo że od miesięcy dyskutuje się nad dwoma innymi” – mówiła źródłu jedna z osób zaangażowanych w prace nad kodeksem.
Według projektu za reklamę uznawane będzie „informowanie za pośrednictwem wszelkich środków przekazu o działalności zawodowej adwokata”. Ma ono służyć „zwiększaniu zapotrzebowania na adwokacką pomoc prawną oraz kształtowaniu wizerunku (prawnika – przyp. red.) w przestrzeni publicznej” – pisze rp.pl.
Jak czytamy, kodeks wciąż miałby jednak zakazywać m.in. godzenia w tajemnicę adwokacką i zasady etyczne, używania pojęć oceniających czy wprowadzania w błąd. (mp)