niedziela, 17 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościAgencje o rankingu fee income za 2016 rok. Cz. 2

Agencje o rankingu fee income za 2016 rok. Cz. 2

Prezentujemy drugą część opinii przedstawicieli agencji, które wzięły udział w rankingu fee income za 2016 rok, przygotowanym przez ZFPR.

Czytaj też:

Agencje o rankingu fee income za 2016 rok. Cz. 1

Agencje o rankingu fee income za 2016 rok. Cz. 3

Agencje o rankingu fee income za 2016 rok. Cz. 4

Sebastian Hejnowski, CEO MSLGROUP, Central and Eastern Europe

MSL utrzymała swoją pozycję w rankingu, ale po raz pierwszy została w nim sklasyfikowana Publicis Consultants – druga agencja należąca do grupy Publicis. Uważam ten ranking za kluczowy dla profesjonalizacji rynku. Klienci powinni wiedzieć, że firmy, z którymi pracują, hołdują najwyższym standardom i są przejrzyście prowadzone. Wskazanie liczby osób zatrudnionych na umowę o pracę też jest ważnym czynnikiem dla poszukujących pracy w branży PR.

Fee agencji PR-owych wciąż wygląda ubogo w porównaniu do rynku reklamowego, ten dystans się jednak zmniejsza. MSL już rok temu wstąpiła do SAR i jest aktywnym członkiem stowarzyszenia. Są kraje Unii Europejskiej, w których to agencje PR wiodą prym. Do tego nam jeszcze daleko.

Trendy rynkowe nie wpływają szybko na pozycje agencji w zestawieniu. Pogoń za social mediami, tak popularna jeszcze kilka lat temu, ustała na dobre i agencje PR znów są na silnej pozycji, oferując takie kompetencje. Myślę, że teraz wyścig jest na polu konsultingu korporacyjnego i public affairs. Ten rynek w naszym kraju zaczyna dojrzewać i klienci poważniej niż kiedyś podchodzą do reputacji.

Norbert Ofmański, CEO On Board Public Relations

Nasza agencja jest wierna klasycznym wartościom i definicji PR-u, których celem jest dbałość o wizerunek marki lub firmy. Jednocześnie zmiany na rynku mediów wymuszają na nas dostosowanie się do nowych realiów, motywując do kreowania nowych trendów. Kluczem do sukcesu jest kompleksowość usług. To, co obecnie zmienia naszą rzeczywistość, to nowe technologie, a w szczególności komunikacja digital realizowana w kanałach online. Obecnie połowę naszych przychodów stanowią projekty digital, co może wyróżniać nas na tle konkurencji, jednocześnie gwarantując stabilny rozwój agencji. W ubiegłym roku odnotowaliśmy kilkunastoprocentowy wzrost przychodów z fee income, co uplasowało nas na 6. miejscu w rankingu.

Niewątpliwie trendem rynkowym jest umiejętność tworzenia atrakcyjnego contentu budującego zaangażowanie marki lub firmy z odbiorcą przekazów. Umiejętność integracji klasycznych kompetencji public relations z komunikacją digital realizowaną w kanałach online jest olbrzymią szansą dla rozwoju usług PR. Jednak taka strategia ze strony agencji wymaga inwestycji w rozwój zupełnie nowych kompetencji, takich jak Visual PR, data storytelling czy kreację contentu i jego optymalizację pod kątem wyszukiwarki Google.

Dirk Aarts, prezes zarządu 24/7Communication

Raport fee income przeprowadzony na zlecenie Związku Firm Public Relations to bardzo miarodajne badanie, które daje dobry przegląd agencji PR i wyników całej branży w Polsce. Sam fakt, że ten raport powstaje, to także dobry krok dla całej branży; szkoda jednak, że nadal tak mało agencji bierze w nim udział. Raport pokazuje wysoką dynamikę rynku PR oraz duże szanse i możliwości rozwoju niezależnych agencji. Nadal pojawiają się nowe agencje, które mają duży potencjał i często rozwijają się skokowo – to wskazuje, że na rynku jest nadal dużo miejsca na rozwój. Natomiast budżety na działania PR są często „przekazywane” z jednej agencji do drugiej – w zależności od wygranych projektów, przetargów, etc.

Bardzo zastanawiające jest to, że badanie pokazało jedynie niewielki wzrost polskiego rynku. Chociaż rynek PR na całym świecie wzrósł o 7,4 proc. w 2016 r. (źródło: Holmes Report), w Polsce rynek odnotował wzrost „tylko” na poziomie 3,8 proc. Firmy i marki doceniają wartość PR-u, ale nie przeznaczają budżetów marketingowych na PR w tak dużym stopniu, jak dzieje się to na innych rynkach.

24/7 Communication nadal stabilnie rośnie, co pokazujemy niezmiennie od ostatnich dziesięciu lat. Nasz nieznaczny tylko wzrost fee income to wynik związany z wewnętrzną organizacją agencji, która mocno inwestuje w nowe kompetencje specjalistów. Celem tych działań jest jeszcze lepsze dopasowanie się do dzisiejszych potrzeb klientów. Jest to inwestycja, której zwrot wymaga czasu, co znajduje także odzwierciedlenie w wynikach agencji.

Iwona Michalczyk, dyrektor zarządzająca Garden of Words

Garden of Words po raz drugi (po zeszłorocznym zestawieniu) znalazło się w rankingu agencji PR wg fee income. Co dla nas ważne – w kategorii „dynamika fee income 2015/2016 w %” znaleźliśmy się na czwartym miejscu. Nasza obecność na liście – wyższa w stosunku do zestawienia zeszłorocznego – jest rezultatem szczególnie silnego rozwoju firmy w ostatnich latach.  

Dziś jesteśmy liderem w zakresie komunikacji do kobiet oraz komunikacji i prowadzenia projektów CSR. Nasza działalność – interdyscyplinarna i ciesząca się zaufaniem międzynarodowych klientów, jest dowodem na to, że także z brakiem dostępu do zagranicznego – sieciowego kapitału można dynamicznie się rozwijać i budować ekspercki zespół.

Z ogromną ciekawością, ale i pokorą obserwujemy rynek i wyzwania, które stawia. W odpowiedzi na nie nieustannie rozszerzamy swoje kompetencje. Innowacyjnością, kreatywnością i nieszablonowym podejściem wygrywamy kolejne przetargi… oraz zyskujemy długoterminowe zaufanie naszych klientów i biznesowych partnerów.

Mamy świadomość, że ranking nie przedstawia pełnego potencjału branży, na który wpływa wiele ważnych czynników (także pozafinansowych) – jest jednak na pewno dobrym odzwierciedleniem ciekawego momentu, w którym jako branża PR się znajdujemy. W zestawieniu zadziwia fakt braku stałych, dużych „graczy”. Cieszy za to obecność nowych podmiotów. To najlepszy dowód tego, jak branża dynamicznie się zmienia – świadczy o konieczności ciągłego rozwoju – nas wszystkich. Dziś PR w ugruntowanej przez lata pozycji zmienia swoją rolę. O public relations myśleć musimy w kategorii synergii narzędzi i kompetencji, wcześniej zarezerwowanych dla innych obszarów. „Jutro” będzie czasem zmiany, ale też koniecznością ciągłej pracy nad umiejętnością prowadzenia pełnego pasji i zaangażowania dialogu z konsumentem.

Czytaj więcej: Wyniki rankingu fee income za 2016 rok

Opracowanie: Małgorzata Baran, Joanna Jałowiec

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj