niedziela, 17 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościAgencje o rankingu fee income za 2019 rok. Cz. 2

Agencje o rankingu fee income za 2019 rok. Cz. 2

Jak co roku prezentujemy komentarze przedstawicieli firm, które wzięły udział w rankingu agencji według fee income, przygotowanym przez Związek Firm Public Relations. Pytamy, jakie czynniki miały wpływ na ich pozycję w zestawieniu za rok 2019, a także jak oceniają fakt, że nie wszystkie agencje należące do Związku wzięły udział w rankingu oraz czy sam ranking uważają za obraz branży PR.

Czytaj także: Czy ranking fee income ZFPR-u pokazuje obraz rynku?

Ranking fee income pojawił się w raporcie „PR 2020”, w którym znalazła się także analiza kondycji branży w czasie pandemii.

Czytaj też: Agencje o rankingu fee income za 2019 rok. Cz. 1

Iwona Michalczyk, dyrektor zarządzająca Garden of Words Group

Iwona Michalczyk

Wynik finansowy Garden od Words Group za 2019 rok to potwierdzenie naszej ugruntowanej pozycji na rynku. Ten rezultat jest nie tyko wyrazem zaufania naszych klientów, którzy doceniają nas m.in. za skuteczność, elastyczność czy zrozumienie, ale również kompleksowego portfolio pozwalającego na wsparcie biznesu na wielu polach. Posiadamy silne kompetencje, cały czas stawiając na dywersyfikację i jakość świadczonych usług, rozwój i holistyczne podejście. W zeszłym roku jeszcze bardziej wzmocniliśmy i rozszerzyliśmy nasze działy digital oraz kreatywny. Rozumiemy wyzwania biznesu, co pozwala nam w pełni odpowiadać na potrzeby klientów.

Grupa Garden of Words regularnie sprawdza się w tym rankingu, także i w tym roku. Nigdy nie było tak, że wszystkie agencje brały w nim udział, z różnych względów. Niektóre agencje nie mają się po prostu czym pochwalić, a niektóre nie zgadzają się z założeniami rankingu.

Rankingi w pewnym stopniu pokazują kondycję branży, nie dając jednak pełnego obrazu sytuacji. Tak jest również i w tym przypadku. Być może warto pochylić się nad jego kryteriami lub zmianą formuły – to oczywiście jest kwestia do dalszej dyskusji w branży, w której ostatnio widać pewne podziały. Czas pokaże, czy poradzimy sobie z nimi.

Katarzyna Życińska, prezeska zarządu 38Group

Katarzyna Życińska

Bardzo cieszę się, że 38 Content Communication po raz kolejny znalazło się w rankingu Związku Firm Public Relations w TOP 3 agencji PR i grup. Jesteśmy polską agencją, która jako jedyna funkcjonuje w obu rankingach. Na nasz wynik finansowy miała wpływ stabilna pozycja budowana od ponad dziesięciu lat oraz klienci, którzy nam zaufali i są z nami związani. Wachlarz usług komunikacyjnych, działania contentowe czy ciągły rozwój dają nam dobre wyniki finansowe. Skuteczne działania new business zapewniają nam także nowych klientów i rozwój biznesu. Zespół w budowę efektywnej komunikacji sprawia, że 38 Content Communiaction posiada wieloletnich klientów.  

Ranking ZFPR według fee income klasyfikuje polskie agencje na podstawie twardych danych, tj. wyników finansowych, które są weryfikowane przez audytora. Być może powinny pojawić się także nowe kategorie tak, aby zachęcić więcej agencji do udziału w nim i rozpocząć dyskusję o sile i potrzebie działań PR. Niemniej jednak jestem zdania, że ranking, jak i inne inicjatywy Związku, powinny być kluczowe dla budowy wizerunku działań PR w Polsce. Ranking jest ważną inicjatywą i pokazuje, jak zmienia się rynek, a nowe koncepcje oraz rozszerzanie zakresu działań agencji i grup PR przynoszą efekty biznesowe. Dobry content we właściwym miejscu to jedyna efektywna forma wspierania celów biznesowych klientów.

Agnieszka Bacińska, prezeska zarządu Walk PR

Agnieszka Bacińska

Podstawowa wartość rankingu ZFPR to fakt, że pozwala oszacować rynek PR, skupiając się na kluczowym dla branży parametrze finansowym fee income, który nie uwzględnia kosztów zewnętrznych realizowanych usług, a jedyne wynagrodzenia. Niezależnie od zajmowanego miejsca, uczestnicy rankingu wysyłają silny sygnał o transparentności swojego biznesu, ponieważ ranking podlega audytowi.

W rankingu jesteśmy od jego pierwszej edycji i z perspektywy już siedmiu lat rezultat za 2019 rok napawa nas wyjątkową dumą. Osiągnęliśmy w nim bowiem najlepsze wyniki zarówno, jeśli chodzi o obroty, marżowość, jak i rentowość. Nasz fee income 15,2 mln zł w stosunku do roku poprzedniego wzrósł o 16 proc., a w perspektywie ostatnich trzech lat o ponad 58 proc. To, czego w rankingu nie widać, to fakt, że w tym okresie znacząco wzrosły również nasze sumy bilansowe. Inwestowaliśmy zarówno w narzędzia do obsługi i prowadzenia projektów, infrastrukturę, bazy danych i repozytoria utworów, jak również w narzędzia kontrolingowe. Oczywiście rozwój biznesu nie byłby możliwy bez inwestycji w nasze największe dobro, czyli zespół, który mogę określić jako prawdziwy dream team.

W konsekwencji w 2019 roku rozwinęliśmy współpracę z naszymi największymi klientami, pozyskując też wiele nowych kontraktów, między innymi w zakresie stałej obsługi Empiku, Netto oraz marek z sektora beauty: IT Cosmetics czy Nu Skin. 

Cieszymy się ogromnie, że klienci zauważają i doceniają to, jak nasze inwestycje i rozwój przełożyły się na oferowaną im jakość usług. Odzwierciedlają to wskaźniki satysfakcji klientów – na koniec 2019 roku udało nam się osiągnąć rekordowe wyniki NPS +30 oraz CES 2,65.

Alicja Wysocka-Świtała, partnerka zarządzająca i współwłaścicielka Clue PR

Alicja Wysocka-Świtała

Pozycja naszej agencji w rankingu to wynik długoterminowej strategii, rozwoju w regionie CEE, specjalizowania się w technologiach i finansach oraz jakościowym konsultingu. Od zawsze bliskie nam było skupienie się na doradztwie, a nie generowaniu budżetów z dodatkowych aktywności, jak eventy czy ambienty, które były tak naprawdę działaniami wspierającymi nasze kampanie, a nie ich sednem. Skupienie się na jakościowym, wielokanałowym contencie, elastyczne podejście do obsługi klientów, dyscyplina budżetowa, kreatywność – te cechy wydają mi się istotne w PR w najbliższym czasie.

Odnośnie do rankingu – od kiedy dołączyliśmy do ZFPR-u, jasno wyrażaliśmy przekonanie, że udział w rankingu to wyraz transparentności i otwartego podejścia. To również komunikat, że warto dzielić się dobrymi praktykami i uczestniczyć w budowaniu pełnego krajobrazu polskiego PR, a nie wypisywać się i wpisywać do rankingu w zależności od wyników w danym roku. Temu również poświęciłam pracę w Radzie ZFPR wraz z kolegami z naszej grupy roboczej i przy pełnym wsparciu prezesa Adama Jarosza. Tegoroczny ranking jest audytowany i pokazuje duże spectrum bardzo różnych podmiotów na rynku – małych, średnich co do wielkości, jak nasza agencja, i sieciowych firm. Jest dla mnie jasne, że startujemy w zestawieniu z agencjami, które mają budżety i przetargi sieciowe, ale nie obrażamy się na to. Specyfika biznesów może być inna, ale może nas łączyć właśnie podejście do etyki czy transparentności.

Zebrały Małgorzata Baran i Angelika Kalinowska

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj