Prezentujemy czwartą już część komentarzy przedstawicieli firm, które wzięły udział w rankingu agencji według fee income za rok 2019 przygotowanym przez Związek Firm Public Relations. Pytamy, jakie czynniki miały wpływ na ich pozycję w tegorocznym zestawieniu, a także jak oceniają fakt, że nie wszystkie agencje należące do Związku wzięły udział w rankingu oraz czy sam ranking uważają za obraz branży PR.
Czytaj także: Czy ranking fee income ZFPR-u pokazuje obraz rynku?
Ranking fee income pojawił się w raporcie „PR 2020”, w którym znalazła się także analiza kondycji branży w czasie pandemii.
Czytaj też:
Agencje o rankingu fee income za 2019 rok. Cz. 1
Agencje o rankingu fee income za 2019 rok. Cz. 2
Agencje o rankingu fee income za 2019 rok. Cz. 3
Katarzyna Terej, Managing Partner w TBT i Wspólnicy
Najważniejszą rolą rankingu jest promowanie znaczenia na rynku i roli komunikacji, a także usług świadczonych w szeroko pojętym obszarze komunikacji. TBT od kilkunastu lat świadczy usługi doradcze public relations i public affairs, zaś w 2019 roku poszerzyliśmy nasze portfolio o kilka znaczących projektów związanych z kryzysami, a także umocniliśmy pozycję w obszarze doradztwa komunikacyjnego dla wiodących światowych brandów.
Niestety nie wszystkie agencje biorą udział w rankingu od samego początku jego istnienia. Szkoda, bowiem pozwoliłoby to na uzyskanie skondensowanej wiedzy o potencjale firm będących członkami związku, pracodawców naszego sektora. Także, to właśnie członkowie ZFPR złożyli oficjalne deklaracje przestrzegania standardów zawodowych, w tym etycznych, a zarazem krzewią wartości najwyżej cenione przez klientów: profesjonalizm i doświadczenie. Audytowany ranking ZFPR to obraz prestiżowego związku branżowego firm świadczących usługi związane z komunikacją, do którego przynależność jest przywilejem, a nie obowiązkiem.
Daria Tworek, Account Director w Publicis Consultants
Rok 2019 był dla Publicis Consultants okresem wielu istotnych zmian, których pozytywne rezultaty dostrzegamy obecnie. Stabilna sytuacja na rynku pozwoliła nam skoncentrować się na obsłudze długoterminowych kontraktów i rozwijaniu relacji z naszymi stałymi klientami. Wzmacnialiśmy kluczowe kompetencje agencji, takie jak doradztwo strategiczne, PR korporacyjny i produktowy oraz CSR i jednocześnie zainwestowaliśmy w rozwój obszarów digital i influencer marketing.
Nasz wynik w rankingu cieszy, ponieważ potwierdza stabilną pozycję agencji, choć nie ukrywam, że mamy apetyt na więcej i jesteśmy na to przygotowani. Mamy możliwość korzystania z ogromnych zasobów i doświadczenia Publicis Groupe w Polsce, działającej w modelu Power of One oraz w razie potrzeby tworzenia interdyscyplinarnych zespołów projektowych o niezbędnych kompetencjach na styku PR i marketingu. To pozwala nam na szybkie reagowanie i dopasowanie się do bieżących, zmieniających się potrzeb klientów, którzy zyskują za naszym pośrednictwem dostęp do całej platformy komunikacyjnej.
Mimo iż należymy do międzynarodowej Publicis Groupe, decydujemy się na udział w rankingu podmiotów indywidualnych, aby móc jak najlepiej przedstawić wyniki pochodzące z działalności PR. Ranking ZFPR nie opiera się wyłącznie na deklaracjach, ale poddawany jest też audytowi, co zapewnia rzetelność i porównywalność wskazanych w nim danych. To także wpływa na naszą pozytywną decyzję o udziale w nim i to nieprzerwanie już od kilku lat. Oczywiście chcielibyśmy, aby w rankingu brało udział więcej podmiotów – zarówno tych zrzeszonych, jak i będących poza strukturami ZFPR – ponieważ pozwoliłoby to oddać pełniejszy obraz branży. Dziwią więc nas decyzje agencji, które nie zdecydowały się podać w tym roku swoich wyników. Należy jednak pamiętać, że udział w zestawieniu pozostaje dobrowolny i mają one do tego pełne prawo, niezależnie od faktycznych powodów.
Ranking, choć nie jest idealny, pokazuje wiele istotnych informacji o rynku i stanowi solidną bazę, którą z powodzeniem można próbować rozszerzyć o kolejne wskaźniki.
Bartłomiej Kędzierski, partner zarządzający w Made in PR
Ranking niezmiennie pozostaje interesującym i miarodajnym źródłem wiedzy o rynku usług PR w Polsce. Metodologia i standardy zostały wypracowane przez lata i dobrze się sprawdzają, a prowadzącym to zestawienie jest najważniejsza organizacja branżowa, co dodatkowo uwiarygadnia ranking. Nie ukrywam, że w tym roku po raz pierwszy podjęliśmy decyzję o tym, że warto nie tylko zmierzyć się z innymi agencjami obecnymi na rynku, ale również w tych niełatwych czasach pokazać, że nasza branża jest istotnym elementem funkcjonowania rynku i ma się całkiem dobrze.
W przypadku naszej agencji miniony rok upłynął pod znakiem rozwoju – z jednej strony pozyskiwaliśmy nowych klientów do stałej obsługi, ale też zadań projektowych, z drugiej – rozwijaliśmy i wzmacnialiśmy swoje kompetencje o nowe obszary.
Udział w rankingu jest rzecz jasna dobrowolny, a co więcej, w przypadku podmiotów zrzeszonych w ZFPR – również bezpłatny. Myślę, że po pierwsze to pytanie przede wszystkim do agencji, które nie zdecydowały się wziąć w badaniu udziału, i z pewnością Związek to uczyni. Jest to również powód do analizy i zastanowienia się, jak jeszcze bardziej podkreślić sens udziału w rankingu agencji związkowych i nie tylko.
Czy ranking można określić jako obraz branży PR? Tak, choć jak wspomniałem, przed zarządem ZFPR pewnie jeszcze wiele pracy nad promocją znaczenia rankingu i zachęcaniem do wzięcia udziału w kolejnych edycjach. Im więcej agencji zdecyduje się na udział w nim, tym obraz rynku będzie bliższy rzeczywistości. Nie brakuje jednak obiektywnych argumentów stojących za wiarygodnością tego zestawienia. O większości wspomniałem powyżej. Nie mam wątpliwości, że jest to najważniejsze źródło wiedzy o stanie rynku agencji PR w Polsce, wiarygodne chociażby ze względu na metodologię i wskaźniki brane pod uwagę. Mam nadzieję, że wiele agencji zmieni zdanie i w następnych edycjach weźmie udział. Dla obopólnych korzyści. Bo choć na co dzień rywalizujemy na rynku, to przecież takie organizacje jak ZFPR istnieją po to, aby służyć całej branży i ją wspierać. Ranking jest tylko jednym z wielu działań służących sektorowi usług, które reprezentujemy.
Dirk Aarts, Managing Partner w 24/7Communication
24/7Communication od początku swojej działalności z roku na rok rosło w siłę, a rok 2019 był kolejnym dobrym rokiem dla naszej agencji. Wynagrodzenie agencji, w rozumieniu income fee, wzrosło o 1,2 proc. do prawie 8 mln zł, umacniając naszą pozycję na rynku. W ubiegłym roku rozszerzyliśmy zakres działań realizowanych dla kilku naszych kluczowych klientów, takich jak T-Mobile oraz Lidl, jednocześnie przedłużając współpracę z klientami, z którymi jesteśmy związani od lat, takimi jak McDonald’s, Warta czy GE. Pozyskaliśmy również nowe kontrakty m.in. w branży przemysłowo-technologicznej, rozpoczynając współpracę z Grupą Wielton, Siemens Gamesa Renewable Energy czy OX2, czy healthcare (m.in. Sandoz).
Rok 2019 odzwierciedla podejście agencji 24/7Communication do biznesu i rozwoju, oparte na jakości oferowanych usług, solidności oraz stabilności. Będąc jedną z najdłużej działających na polskim rynku agencji, gwarantujemy sprawdzone rozwiązania firmom poszukującym swojego miejsca zarówno w nowych, jak i tradycyjnych mediach. Nieustannie rozwijamy i wzbogacamy naszą ofertę działań PR, rozszerzając ją o działania wynikające z bieżących trendów komunikacyjnych i sposobów konsumpcji mediów. Doskonale wiemy, jak istotna w dzisiejszej komunikacji jest umiejętność opowiadania historii, czyli storytelling, oraz odpowiednie przedstawianie tych historii, dlatego w zeszłym roku poczyniliśmy dalsze inwestycje w rozwój naszego Studia.
Zeszły rok to również głęboka praca wewnętrzna nad strukturą naszych zespołów oraz rozwojem kompetencji, które jeszcze niedawno nie były z nami kojarzone, takich jak energetyka czy healthcare, które dziś stają się naszą specjalizacją. Wraz z partnerem, wypracowaliśmy również autorskie narzędzie analizy rynkowej – DeepDive – które pomaga nam dostosowywać oferowane przez nas usługi jeszcze lepiej do bieżącej sytuacji, w której funkcjonują nasi klienci.
Jako jedna z największych niezależnych firm PR w Polsce stawiamy na elastyczność i wszechstronność. Wraz z naszymi 90 partnerskimi agencjami z PROI Worldwide będziemy nadal wprowadzać nowe narzędzia umożliwiające jeszcze ściślejszą współpracę nad międzynarodowymi projektami zachowując istotność lokalnego insightu rynkowego.
Agencja 24/7Communication mocno wspiera działania ZFPR w celu dalszego rozwoju i promocji branży PR pracy w Polsce. Wspieramy i uczestniczymy w corocznym rankingu najlepszych firm PR, opartym na jednym z najistotniejszych wskaźniku w naszej branży, czyli income fee. Uważamy, że otwartość i transparentność jest kluczową cechą naszej branży, którą powinniśmy pielęgnować. Doceniam te agencje, które na przestrzeni lat konsekwentnie podają swoje wyniki. Mając na uwadze wspólny interes branży PR, mam nadzieję, że agencje, które nie podawały swoich danych, uczynią to w przyszłym roku – przyczyniając się do dalszej profesjonalizacji naszej branży.
Zebrały Małgorzata Baran i Angelika Kalinowska