Jak wskazuje badanie Boob Census 2023 przeprowadzone na zlecenie marki kosmetycznej Avon, 75 proc. młodych kobiet deklaruje, że kwestia zdrowia piersi jest dla nich ważna. 34 proc. twierdzi natomiast, że odczuwa dyskomfort, rozmawiając na ten temat z rodziną. W odpowiedzi na potrzeby zdobywania wiedzy na ten temat przez nastolatki Avon, razem z partnerami – Fundacją Rak’n’Roll i Kliniką Ginekologiczną Gini, we wrześniu 2023 roku rusza z drugą edycją ogólnopolskiej kampanii o zdrowiu i samobadaniu piersi, która jest promowana hasłem „Normalne, że ich dotykam”.
Celem akcji jest zaszczepienie w młodych kobietach nawyku regularnego badania piersi. Według ekspertów, najlepszym miejscem do takich działań jest szkoła. To właśnie tam marka kosmetyczna postanowiła wprowadzić w ubiegłym roku lekcje samobadania dla nastolatek po 16. roku życia. Scenariusz zajęć został wpisany w podstawę programową lekcji biologii, wychowania fizycznego oraz wychowania do życia w rodzinie. Przeszkolone przez fundację Rak’n’Roll konsultantki Avon odwiedziły 100 szkół w Polsce, a w zajęciach wzięło udział ponad 9 tys. młodych kobiet. Po sukcesie pierwszej edycji kampanii Avon postanowił ruszyć z drugą odsłoną akcji na rok szkolny 2023/24.
Z badania Boob Census 2023 wynika, że nastolatki czują się niekomfortowo, poruszając temat zdrowia piersi nie tylko z rodziną, ale także z przyjaciółmi (21 proc.) czy z lekarzem (30 proc.). Co trzecia respondentka nigdy nie rozmawiała o tym zarówno w domu, jak i ze znajomymi, a co piąta nie konsultowała go ze specjalistą. Jako powód takich decyzji ponad 20 proc. badanych wskazało odczuwany wstyd i zażenowanie. Inną przyczyną była natomiast niechęć do rozmowy o tak intymnych sprawach w rodzinie (36 proc.), z przyjaciółmi (63 proc.) czy w gabinecie (36 proc.).
Młode kobiety wiedzę na temat zdrowia piersi najczęściej czerpią od rodziców (45 proc.), ze szkoły (38 proc.) oraz z social mediów (40 proc.). Avon, chcąc dotrzeć do nastolatków w ich naturalnym środowisku, zdecydował się podjąć współpracę z tiktokerkami Pauliną Soboń, Seleną Wilczewską i Elizą Piątkowską, które mają zachęcać dziewczyny do regularnego, comiesięcznego samobadania i zapisywania szkół do programu. (ao)