13 czerwca 2023 roku prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny wydał decyzję w sprawie Jeronimo Martins Polska, właściciela m.in. sklepów Biedronka.
Jak się dowiadujemy, spółka wprowadzała konsumentów w błąd odnośnie do warunków, korzyści i dostępności regulaminu akcji „Tarcza Biedronki antyinflacyjna”, realizowanej od kwietnia do czerwca 2022 roku.
Akcja reklamowana była hasłem – „Jeśli na naszej liście 150 najczęściej kupowanych produktów znajdziecie produkt w niższej cenie regularnej w innym sklepie, zwrócimy wam różnicę”.
Jak się okazuje, nie wystarczyło znaleźć artykuł atrakcyjniejszy cenowo – należało go kupić w obu sklepach oraz spełnić dodatkowe warunki wskazane w regulaminie. Konieczne było wykonanie zdjęć etykiet produktów, zachowanie rachunków, zgłoszenie elektroniczne oraz wysyłka pocztą na własny koszt kompletu dokumentacji.
Biedronka deklarowała, że zwróci różnicę w cenie, co sugeruje, że zwrot nastąpi w formie pieniężnej do dowolnego wykorzystania. Tymczasem konsumenci mieli dostać ważny siedem dni e-kod o wartości różnicy (czyli na przykład kilkunastu lub kilkudziesięciu groszy) na zakupy w sklepach sieci.
Jeronimo Martins Polska nie zarejestrowało żadnego zgłoszenia, które spełniałoby wymogi regulaminu akcji.
„Przekazy reklamowe były tak sformułowane, aby przyciągnąć uwagę konsumentów, którym zależy na niskich cenach produktów, oraz wytworzyć u nich przeświadczenie, że oferowane produkty są najtańsze na rynku” – podaje UOKiK w komunikacie.
Spółka została ukarana za trzy praktyki stosowane podczas promocji akcji. Łącznie właściciel sieci Biedronka musi zapłacić 160923767 zł kary.
Czytaj też: Biedronka z zarzutami UOKiK-u. Chodzi o akcję promocyjną
Prezes UOKiK-u nałożył także na Jeronimo Martins Polska obowiązek opublikowania oświadczenia o decyzji na stronie internetowej spółki, na profilu Biedronki na Facebooku we wskazanych stacjach telewizyjnych oraz w sklepach sieci. (bs)