piątek, 20 grudnia, 2024
Strona głównaAktualnościRozwój odpowiedzialności ekologicznej i AI, czyli podsumowanie branży eventowej w 2023 roku

Rozwój odpowiedzialności ekologicznej i AI, czyli podsumowanie branży eventowej w 2023 roku

2023 był rokiem coraz częstszego kreowania wydarzeń w oparciu o działania AI. Sztuczna inteligencja nie tylko przyczyniła się do organizacji spotkań, ale także angażowała uczestników w ich bezpośredni przebieg. Popularność zyskały kreowanie eventów w oparciu o społeczną odpowiedzialność biznesu oraz implementacja działań edukacyjnych w tym zakresie. Specjaliści zwrócili uwagę na organizację wydarzeń oscylujących wokół szeroko pojętej sztuki. Pochylono się również nad indywidualnymi przeżyciami uczestników. Emocje budziła tematyka gospodarowania budżetem w dobie rosnącej inflacji. 

Magda Darska-Serafin, Event Director w Allegro Brand Experience Agency 

Zacznijmy od AI. W tym roku zadawaliśmy sobie pytanie, jak sztuczna inteligencja wpłynie na branżę eventmarketingową. Zastanawialiśmy się również nad tym, jak możemy ją wykorzystać, aby stworzyć jeszcze lepsze doświadczenia dla marek. Z pewnością wszyscy jesteśmy zgodni, że AI nie zastąpi eventowców, ale może zdecydowanie pomóc na różnych etapach tworzenia wydarzeń – zarówno na etapach kreacji i produkcji, jak i podczas samego eventu, zapewniając nowe doświadczenia jego uczestnikom. Nie bójmy się AI, czerpmy z niej garściami. 

Jeśli natomiast ktokolwiek próbował jeszcze do niedawna bagatelizować skrót „ESG” i cały trend zrównoważonego rozwoju, to dzisiaj nie może już dalej zamykać oczu. Świat się zmienia i oczekuje, że eventy będą tworzone w sposób bardziej zrównoważony i minimalizujący ich negatywny wpływ na środowisko i otoczenie. Temat ESG był w tym roku mocno na językach, pojawiał się praktycznie na wszystkich konferencjach branżowych. Przed nami naprawdę ciężka praca, aby przejść z etapów pomysłów i planowania w kierunku podejmowania realnych działań. Pierwsi klienci już rozpoczęli ten proces, a kwestie ESG uwzględniają na etapie briefów. Mamy nadzieję, że za nimi pójdą kolejne marki, aby trend zrównoważonego rozwoju nie był wyjątkiem, a pozytywnym rynkowym standardem.

Inflacja wciąż nas nie opuszcza i stanowi wyzwanie również w naszej branży. Budżety klientów są mocno wyśrubowane, ale wysokie oczekiwania otrzymania czegoś „wow” pozostały. Agencje i dostawcy starają się, aby końcowy produkt nie tracił na skali i jakości, ale w perspektywie długoterminowej to już przestało być możliwe. Klienci powinni być tego świadomi, planując swoje cele i budżety na 2024 rok.

Ewa Wiącek, Events Director w Endorfina Events

W 2023 roku można było zaobserwować znaczy wzrost działań marketingowych. Rynek niepewności i ostrożności względem podejmowanych budżetów uległ dynamicznym zmianom. W szczególności widzieliśmy to w dużej aktywności naszych stałych klientów, ale również dziesiątek briefów w tematach organizowania spotkań, konferencji, premier produktów czy też stref.  

Najważniejsze trendy:

1. Zwiększony stopień zaangażowania wśród uczestników wydarzenia

Organizatorzy stawiają na większe zaangażowanie gości. Zależy im nie tylko na biernym, ale także czynnym udziale. Podczas wydarzeń pojawia się coraz więcej różnorodnych aktywacji – także tych z wykorzystaniem nowych technologii, dzięki czemu biorący udział w wydarzeniach mają swój wkład w ich przebieg. Dobrą praktyką jest obserwowanie globalnych trendów oraz pojawiających się wśród konsumentów potrzeb, by później odpowiedzieć na nie podczas wydarzenia, budując ścisłą więź na linii marka – gość.

2. Indywidualizm i większa personalizacja

Gdy uczestnicy wydarzeń mają dostęp do nieograniczonych informacji kierowanych do mas – doceniają jednostkowe podejście do nich. Uwzględnienie ich konkretnych potrzeb, często związanych z analizą niszowej grupy, skutkuje umocnieniem relacji. Stanowi także pewnego rodzaju nośnik zaufania, świadczący o tym, że ich oczekiwania zostaną wysłuchane i – w miarę możliwości – uwzględnione. Chcą również sami kreować przekaz, zamiast tylko go obserwować i – w duchu UGC (User Generated Content) – należy dać im do tego narzędzia!

3. Zwiększenie znaczenia nowych technologii

Nowe technologie są już obowiązkowym elementem, nie tylko miłym nice-to-have. Wykorzystanie AI, AR, VR czy pozostałych rozwiązań dla osiągnięcia immersyjności to coś, co dalej potrafi nie tylko zapierać dech w piersiach i powodować ekscytację, ale także budować pozycję marki w myślach konsumentów, co było niemożliwe do osiągnięcia wcześniej. Sztuczna inteligencja jest coraz częściej używana zarówno do researchu, jak i do tworzenia materiałów wychodzących poza wyobraźnię ludzką. Jest to możliwe dzięki uczeniu maszynowemu oraz dostępowi do setek tysięcy wygenerowanych materiałów. Czasem oczywiste rozwiązania nie są wcale takie oczywiste, gdy w grę wchodzi pryzmat przyzwyczajeń lub konkretnego nacechowania danej kategorii. Przy umiejętnym wykorzystaniu AI może być ona fenomenalnym narzędziem ułatwiającym pracę kreacji. Może tworzyć niepowtarzalne doświadczenia dla gości – będące synergią człowieka i maszyny, nie odwrotnie.

4. Zielone rozwiązania i odpowiedzialność ekologiczna

Jest to jeden z najważniejszych trendów, jakie panowały w minionym roku. Dla organizatorów ważne jest bowiem nie tylko pomaganie (działania CSR), ale także świadomość uczestników danego wydarzenia. Coraz większe znaczenie zaczyna mieć organizowanie eventów, których negatywny wpływ na środowisko będzie można zminimalizować przez liczne działania mające na celu m.in. redukcję CO2 czy częściową rezygnację z produkcji jednorazowych elementów na rzecz np. wypożyczenia. W Endorfinie stosujemy zasadę „reused/rent/ recycled/repurposed/ rebuild”, by tworzyć wydarzenia, które nie tylko ograniczają negatywny wpływ, ale także tworzą ten pozytywny. Poza samą implementacją, za równie ważną uważamy edukację. Nie tylko w odniesieniu do klientów, ale do całej branży zrzeszającej ekspertów i wyznaczającej potrzebne kompetencje jutra.

Monika Batorska, Senior Event Manager w Walk Events

Warto zwrócić uwagę na to, jak ważną rolę w eventach w ostatnim czasie odgrywa sztuka. Weźmy np. projekt naszej agencji Walk Events – Art Corner by Porsche Centrum Poznań – miejsce na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu poświęcone różnym dziedzinom sztuki, wypełnione wernisażami, warsztatami, panelami dyskusyjnymi, spotkaniami z ciekawymi artystami czy koncertami. Stworzenie miejsca dla miłośników sztuki i połączenie go z ekskluzywną marką okazało się idealnym rozwiązaniem.

W listopadzie mieliśmy przyjemność organizować 60-lecie marki Lamborghini, co zbiegło się w czasie z premierą najnowszego modelu Revuelto. Połączyliśmy historię ze sztuką i polską kulturą ludową. Na potrzeby wydarzenia powstał HEX ART – przestrzenna forma geometryczna stworzona z bursztynu i złotych linii mosiądzu, nawiązująca do designu aut marki Lamborghini i słowiańskiego amuletu szczęścia.

Innym przykładem wartym uwagi jest projekt agencji Endorfina Events – Beksiński Live, który łączy znakomitych muzyków z multimediami i wizualizacjami zainspirowanymi twórczością malarza.

Agencje prześcigają się w swoich ofertach w rozwiązaniach multimedialnych, wyborach lokalizacji czy optymalizacjach kosztów, podczas gdy klient tak naprawdę oczekuje oferty skrojonej na swoje własne potrzeby. Aby wyróżnić się spośród standardowych (nie twierdzę, że gorszych) projektów, w tym roku dominującym kanonem tematycznym wielu eventów była sztuka. Według mnie wynika to zarówno z potrzeby zaciekawienia i zaskoczenia naszego gościa (co nie jest nowością dla nas, eventowców), jak i dania mu możliwości własnej interpretacji doświadczeń na evencie. W 2023 roku skupialiśmy się na tym, aby wydarzenie stało się przeżyciem, które mniej lub bardziej poruszy daną osobą, ale zostanie zapamiętane.

Zebrała Anna Nejfeld

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj