21 listopada 2023 roku wystartowała kampania „Przetargowe Bingo”. To wspólny projekt koalicji SAR, PSML oraz IAA Polska, stworzony przy wsparciu IAB i POR. Celem akcji jest promowanie dobrych praktyk przetargowych. Partnerem projektu jest również Związek Firm PR.
Na potrzeby kampanii z zasad zapisanych w Białej Księdze Branży Komunikacji Marketingowej wybrano dziesięć kluczowych reguł prowadzenia procesów przetargowych:
1. Określenie celów przetargu i dobór odpowiedniej procedury
2. Zaproszenie nie więcej niż 5 Agencji
3. Profesjonalny i przemyślany brief
4. Jawny budżet
5. Briefing z każdą Agencją osobno
6. Adekwatny czas na opracowanie propozycji
7. Timing i NDA, ochrona praw autorskich obowiązują obie strony
8. Obiektywne i jawne kryteria i wagi ocen
9. Negocjacje w duchu partnerstwa
10. Wynagrodzenie pracy przetargowej
W ramach kampanii powstał spot, w którym obok aktora Janusza Chabiora wystąpili marketerzy, przedstawiciele organizacji branżowych, działów zakupów i agencji: Mariusz Gerałtowski (PSML), Dominik Górka (Live Age), Dorota Haller (HONOR), Magdalena Heinrich (AstraZeneca), Jakub Kamiński (Brain), Adrian Kawecki (Mindshare), Olga Kustra-Kowalczyk (IKEA), Dariusz Maciołek (Bank BNP Paribas), Jerzy Minorczyk (IAA Polska), Paweł Patkowski (Orange), Lena Stryjewska (2012 agency), Maciej Twardowski (Ogilvy), Paweł Tyszkiewicz (SAR), Marcin Wocial (Play). Są oni jednocześnie ambasadorami kampanii i będą w swoich kanałach szerzyć jej ideę.
Spot w humorystyczny sposób pokazuje, jakie praktyki obecnie funkcjonują na rynku komunikacji marketingowej, a także jest przekazem, że marketerzy nie chcę już „grać w przetargowe bingo”.
Jak wyjaśniają organizatorzy, kampania ma pokazać, że branża reklamowa stara się o umacnianie wspólnie wypracowanych standardów, by stały się one powszechną praktyką. „Stosowanie dobrych praktyk jest gwarancją zwiększenia efektywności i skuteczności marketingowej, a co za tym idzie i biznesowej” – przekazują organizacje branżowe.
Kampania ma także zachęcać do poszanowania zasobów w duchu ESG. Jak podkreśla Mariusz Gerałtowski, prezes zarządu PSML, takie podejście „prowadzi do lepszych pomysłów, oszczędności czasu, pieniędzy i zasobów również planety”, a także „sprzyja większej motywacji i zaangażowaniu dostawców”.
Poza spotem planowane są m.in. działania edukacyjne skierowane do branży. Zaplanowana jest kampania digital, advertoriale edukacyjne, mailingi oraz działania w social mediach z ekspertami branżowymi.
Na stronie internetowej pokazano wybrane dziesięć praktyk oraz źródłową Białą Księgę Branży Komunikacji Marketingowej, będącą zbiorem rekomendacji i narzędzi, wypracowanych w Dialogu Branżowym dla dziewięciu różnych kategorii usług marketingowych.
Reżyserem spotu jest Filip Załuska, a operatorem Wojciech Zieliński. Za pomysł kreatywny odpowiada agencja 180heartbeats + JUNG v MATT, z kolei za media Mindshare Poland. Produkcją filmu zajęło się F25 Production House. Komunikację PR prowadzi Monday Group Agencja Komunikacji. (mb)