Ponad 41 proc. Polaków nie potrafi wybrać branży i sektora przemysłu, które są najbardziej ekologiczne – pokazuje badanie przeprowadzone przez On Board Think Kong. Wynika z niego, że duża część społeczeństwa pomimo zwracania uwagi na wpływ globalnego ocieplenia na planetę, nie jest w stanie wskazać sektora przemysłu, który najlepiej przestrzega zasad zrównoważonej produkcji i deklarowanych zasad ekologiczności.
35,6 proc. respondentów zauważyło działania komunikacyjne marek, które ukazują ich proekologiczne nastawienie. Aż 27,7 proc. badanych nie widziało ich natomiast wcale. Bardziej wyczulone na przekazy nawiązujące do zrównoważonej produkcji i bezpieczeństwa dla środowiska okazują się kobiety (30,8 proc.) niż mężczyźni (24,2 proc.). Podobnie działa to w przypadku osób w wieku od 25 do 34 lat, które są wyczulone na proekologiczne przekazy bardziej (44 proc.) niż respondenci w wieku 50 lat i starsi (32,4 proc.).
Z badania OBTK wynika także, że najczęściej wskazywaną branżą, która mogłaby zostać mianowana „najbardziej ekologiczną”, jest IT i telekomunikacja (12,6 proc.). Na kolejnych miejscach znalazły się m.in. sektor farmaceutyczny (10,1 proc.) oraz odzieżowy/skórzany i włókienniczy (9,8 proc.). Pomimo że branża fashion od lat boryka się z wizerunkiem głównego gracza w zanieczyszczaniu środowiska, nadal zyskuje duże zaufanie Polaków.
Podejście konsumentów różni się w zależności od płci, wieku i wykształcenia. Mężczyźni częściej doceniają sektor farmaceutyczny (12,3 proc.) niż kobiety (8,1 proc.), a młodsi badani bardziej (15,6 proc.) niż osoby 50+. Ekologiczne podejście sektora motoryzacji częściej dostrzegały natomiast osoby z wyższym wykształceniem (5,5 proc.) niż ze średnim (2,2 proc.). W przypadku sektora IT i telekomunikacji był on chętniej wybierany przez osoby ze średnim wykształceniem (15,1 proc.) niż wyższym (9,6 proc.). (ao)
O badaniu: SW Research na zlecenie OBTK, sierpień 2023r. Badanie omnibusowe N=800.