Grupa Carlsberg rozpoczyna szerokie testy butelki na piwo wykonanej z włókna drzewnego, w pełni nadającej się do recyklingu. To kolejny etap prac firmy nad Fibre Bottle.
Opakowanie zostanie przetestowane przez konsumentów w ośmiu krajach Europy Zachodniej, w tym w Polsce. W sumie 8000 butelek trafi do Danii, Szwecji, Norwegii, Finlandii, Wielkiej Brytanii, Polski, Niemiec i Francji. Na polski przeznaczono ich 1200.
Fibre Bottle jest wynikiem trwającego od 2015 roku projektu realizowanego przez Grupę Carlsberg wspólnie z Paper Bottle Company (Paboco), Avantium i partnerami z Paper Bottle Community.
Butelki trafią do konsumentów, klientów i innych interesariuszy przez wybrane festiwale i wydarzenia flagowe, a także ukierunkowane próbki produktów. Testy mają pozwolić firmie zebrać informacje na temat doświadczeń konsumentów i opracować finalne opakowania.
Nowa butelka w całości nadaje się do recyklingu, a poza kapslem całość jest organiczna. Zewnętrzna powłoka butelki jest z kolei zbudowana z włókien drzewnych pozyskanych z odpowiedzialnie zarządzanych lasów z certyfikatem FSC. Wnętrze butelki wypełnia wyściółka z polimeru PFE, który jest pochodzenia roślinnego – jest wytwarzany w całości z surowców naturalnych, jest kompatybilny z systemami recyklingu tworzyw sztucznych, a także może też ulec degradacji w przyrodzie, jeśli nie trafi do recyklingu. PFR stanowi też skuteczną barierę między piwem a zewnętrzną obudową z włókna drzewnego, chroniąc smak i nagazowanie napoju „lepiej niż konwencjonalne opakowania PET” – przekazuje Grupa Carlsberg.
„Obecna generacja 2.0 Fibre Bottle w ocenach cyklu życia produktu już teraz ma lepsze wyniki np. pod kątem emisji CO2 niż jednorazowa szklana butelka. Finalnym celem Grupy Carlsberg jest Fibre Bottle, która będzie miała tak samo niski ślad węglowy jak szklana butelka zwrotna, która jest obecnie najbardziej wydajnym i przyjaznym środowisku opakowaniem, jeśli zostaje zwrócona przez konsumenta do sklepu” – przekazuje koncern. Firma przekazuje także, że nowa butelka nie zastąpi dotychczasowych opakowań, lecz uzupełni ofertę.
Nowe opakowanie stanowi element strategii zrównownoważonego rozwoju Grupy Carlsberg pn. „Together Towards ZERO and Beyond”. Jednym z jej celów jest osiągnięcie zerowego śladu węglowego we wszystkich browarach Grupy do 2030 roku.
„Badanie śladu węglowego dla Carlsberg Polska pokazuje, że opakowania odpowiadają za znaczącą jego część. Dlatego każdy nowy projekt w tym obszarze, taki jak Fibre Bottle, redukujący ilość CO2 jest bardzo ważny” – podkreśla Beata Ptaszyńska-Jedynak dyrektor ds. korporacyjnych Carlsberg Polska.
W testowanym opakowaniu pojawi się piwo uwarzone z organicznego jęczmienia ze zwrównoważonych upraw, co ma ograniczyć ślad węglowy. (mb)