piątek, 20 grudnia, 2024
Strona głównaAktualnościCo czytają PR-owcy? Cz. 3

Co czytają PR-owcy? Cz. 3

W ostatnich dniach sezonu wakacyjnego na PRoto.pl przedstawimy propozycje książek zarówno poświęconych marketingowi, komunikacji i public relations, jak i tych zupełnie niebranżowych. Wielu specjalistów z branży przesłało do naszej redakcji propozycje lektur idealnych na lato, które ich zdaniem zasługują na uwagę.

Sprawdź także: Co czytają PR-owcy? Cz. 1

Co czytają PR-owcy? Cz. 2

Dzisiaj swoimi książkowymi rekomendacjami podzielili się z nami Uruszula Podraza, Strategic Partner w Planet Parters, i Konrad Majszyk, dyrektor komunikacji i PR w spółce Centalny Port Komunikacyjny.

Urszula Podraza, Strategic Partner w Planet Parters:

1. „21 lekcji na XXI wiek” – Yuval Noah Harari

Jak mówi autor ta książka powstała, by pomóc ludziom zrozumieć, co winno być na liście ich priorytetów. Izraelski historyk ma już na swoim koncie takie bestsellery jak „Od zwierząt do bogów” czy „Homo deus: krótka historia jutra”. W najnowszej książce Harari przekonuje, że konsekwencją dynamicznego postępu technologicznego jest fakt, iż przyszłość jest bardziej niepewna i nieznana niż kiedykolwiek wcześniej, a w najbliższych dekadach jedyną stałą będzie zmiana.  

Aby przygotować się na te przemiany powinniśmy zmienić sposób edukacji, porzucić tradycyjne metody kształcenia, polegające na przyswajaniu mnóstwa informacji i uczyć dzieci, że przez całe życie będą musiały przystosowywać się do zmieniającej się rzeczywistości.

Harari przestrzega, że rozwój sztucznej inteligencji może doprowadzić do próby wprowadzenia cyfrowych dyktatur, bowiem władze i korporacje będą mogły manipulować naszymi emocjami i kontrolować każdy aspekt naszego życia. Pisze także o zaletach nowych technologii, np. wykorzystaniu AI w kontroli ruchu drogowego, co pozwoliłoby uratować co najmniej milion osób każdego roku. Książka pełna jest prowokacyjnych pytań i radykalnych poglądów. Podczas lektury warto zachować balans pomiędzy otwartością na poglądy odmienne od naszych i krytycznym dystansem.

2. „Cokolwiek wybierzesz” – Jakub Szamałek

Bardzo sprawnie napisana powieść, która jest czymś więcej niż tylko kolejnym dobrym polskim kryminałem. Aktualna, mocna, dająca do myślenia, uświadamiająca, jak bardzo uzależnienie od nowych technologii naraża nas na atak cyberprzestępców. Szamałek koncentruje się na sposobie, w jaki korzystamy z sieci, jak bardzo jesteśmy niefrasobliwi, korzystając ze źródeł, których pochodzenia nie jesteśmy pewni, jak często zostawiamy cyfrowe ślady, jak łatwo jest przejąć nasze dane (także te usunięte) i kontrolę nad naszym życiem.

Zagadki kryminalne, kolejne tropy w sprawie prowadzonej przez początkującą dziennikarkę pokazują, jak bardzo bezradni jesteśmy wobec technologii, o której możliwościach i ukrytej roli nie mamy pojęcia.

„Cokolwiek wybierzesz” to także gorzka satyra na współczesne dziennikarstwo, nierzetelne, płytkie, skupione na tworzeniu bezwartościowych klikbajtowych treści, żerujące na cudzym nieszczęściu. Dla osób spoza branży medialno-komunikacyjnej opis funkcjonowania redakcji popularnego portalu może być ciekawym odkryciem.

W trakcie lektury trudno uwolnić się od skojarzeń z serią „Czarne lustro”, jak jednak ostrzega autor w przedsłowiu „To nie jest powieść science fiction”.

Czytaj więcej: Cyberbezpieczeństwo PR-owca

Konrad Majszyk, dyrektor komunikacji i PR w spółce Centalny Port Komunikacyjny:

1. „Ostre cięcie. Jak niszczono polską kolej” – Karol Trammer

To opis wstydliwego procesu likwidacji „nierentownej infrastruktury kolejowej”, który przyczynił się do zjawiska wykluczenia transportowego, trapiącego dziś niektóre obszary Polski. Autor przedstawia mechanizm tego zjawiska (np. wyjątkową szkodliwą metodę „wygaszanie popytu”), zadając pytanie, czy zapaści kolei po 1989 roku można było uniknąć.

Czytając tę książkę, nie sposób zapomnieć, że w ciągu ostatnich 30 lat w Polsce powstało prawie cztery tysiące kilometrów dróg szybkiego ruchu. To niewątpliwy sukces, z którego wszyscy korzystamy. Ile w tym czasie powstało nowych torów kolejowych? Zaledwie… 50 km. Jednocześnie trwało zamykanie – łącznie 5 tys. km linii. Efekt jest taki, że liczba pasażerów kolejowych w Polsce przekracza obecnie 300 mln rocznie (w ostatnich latach mamy do czynienia z odbiciem), ale jeszcze 30 lat temu kolej przewoziła… ponad miliard pasażerów. Dla porównania: w Wielkiej Brytanii stało się odwrotnie niż w Polsce, tzn. poprzez konsekwentną strategię udało się w ciągu 20 lat zwiększyć liczbę pasażerów kolei z 700 mln do 1 mld 700 mln rocznie.

Te zagadnienia, które przywodzi na myśl książka Karola Trammera, są bardzo istotne w kontekście Programu Kolejowego CPK. Bo koncepcja zbudowania pajęczyny linii kolejowych prowadzących do CPK i Warszawy, ale też uzupełniających istniejącą sieć i poprawiając jej przepustowość, to pierwszy od ponad 40 lat kompleksowy pomysł na budowę w Polsce nowych linii kolejowych. To szansa na zrównoważenia transportu i na to, żeby podróż pociągiem np. z Rzeszowa do Szczecina nie trwała tyle, co lot Dreamlinerem z Warszawy do Singapuru.

2. „Dlaczego piloci kamikadze zakładali hełmy? Czyli ekonomia bez tajemnic” – Robert H. Frank

Świetna książka na wakacje: prosta, lekka i przyjemna, ale jednocześnie stymulująca do kreatywnego myślenia. Profesor ekonomii Uniwersytetu Cornella ze swadą i humorem, używając bogatego warsztatu naukowego, wyjaśnia pozorne absurdy życia codziennego i znajduje nieoczywiste odpowiedzi na zaskakujące pytania.

Np. dlaczego przewoźnicy lotniczy liczą sobie więcej za bilety sprzedawane w ostatniej chwili, a teatry postępują odwrotnie: tuż przed spektaklem sprzedają taniej? Dlaczego nowe luksusowe samochody stanowią większą część rynku w Singapurze niż w USA? Dlaczego modelki zarabiają więcej niż modele? Dlaczego aktywiści walczący o prawa zwierząt chętnie atakują kobiety w futrach, ale nie mają nic przeciwko ubranym w skóry motocyklistom? Itd.

Jeśli czytelnik się „wkręci”, a tak stało się ze mną, to zaczyna widzieć wokół siebie mnóstwo podobnych zagadnień, na które zaczyna – na własną rękę, z rodziną, w pracy, wśród swoich rozmówców – szukać odpowiedzi. Im więcej pytań i im więcej teorii, tym robi się ciekawiej.

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj