niedziela, 22 grudnia, 2024
Strona głównaAktualnościCo dalej z Public Relations?

Co dalej z Public Relations?

Angażowanie konsumentów, opowiadanie historii, poprawa sprzedaży czy zmiana podejścia i komunikacji w mediach społecznościowych? Obecny PR stoi przed wieloma bardzo trudnymi wyzwaniami, które w znaczny sposób zmienią i już zmieniają podejście marketerów do podejmowanych przez nich działań. Jako osoba pracująca w tej branży, doceniam i podziwiam pomysły polskich PR-owców, a o nich, poniżej.

Treści wizualne standardem

Nieustający rozwój wideo marketingu oraz marketingu mobilnego, wymuszają również na PR’owcach podejście do działań Public Relations od nieco innej strony. Nie ma co się oszukiwać – jesteśmy wzrokowcami, a więc treści zawierające obrazy czy też wideo są znacznie częściej odwiedzane niż lity tekst. Muszę się tu również zgodzić z opinią Michaela Panikoff (PR Newswire), który podkreślił niedawno, że multimedia nie tylko upraszczają skomplikowane pomysły ale przekazują również emocje, które odgrywają istotną rolę w podejmowaniu decyzji przez konsumentów. Tak! Być może jest to ścieżka do tego, by na nowo zdefiniować obecność w sieci i zastanowić się, jak wykorzystać treści wizualne w sposób lepszy niż „banał”.

Historie

Pozostając w temacie treści, nie możemy zapominać również o content marketingu, a mówiąc dokładniej – o odpowiednim nacisku na tworzone treści. Konsumenci zauważają wszelkiego rodzaju „niedoróbki” i rozbieżności w historiach marek. Konieczne staje się więc zwracanie jeszcze większej uwagi na opracowywanie spójnych i wiarygodnych treści, które powinny być na bieżąco aktualizowane. Kilka razy usłyszałem stwierdzenie, że rola PR’owca przesuwa się nieco w stronę dziennikarstwa. Trudno się z tym zgodzić, ale… trudno też się nie zgodzić. To właśnie PR’owcy odpowiedzialni są nie tylko za kontakty ale również tworzenie historii, które porwą ludzi i skupią ich uwagę na danej marce. Istotna jest więc zmiana myślenia i podejścia. Idzie wszak o to, by marka stała się pewnego rodzaju wzorem, myślą, przekonaniem, a nie tylko reklamą telewizyjną, czy hasłem PR’owym, które zmusza do zastanowienia czy to określona wartość, czy tylko… budowanie wizerunku celem sprzedaży.

Nie sprzedawać – zaprzyjaźnić się

Konsumenci uodpornieni są już na większość prób sprzedaży im czegokolwiek. Zadaniem współczesnego Public Relations jest więc zwrócenie się w stronę ludzi. Dobry wizerunek marki, to już nie tylko dbałość o odpowiednio przekazywane informacje o przedsiębiorstwie, ale również wejście w partnerstwo z konsumentami. Odpowiednie relacje przekładają się bowiem nie tylko na wizerunek marki i sympatię konsumentów, ale również na wyniki finansowe.

PR i Social Media jako jeden obszar

Temat social media jest obecnie chyba jednym z ważniejszych w strategiach Public Relations. Ale nie – rozumiany jako posiadanie profili, czy fanpage’y dla zasady, tylko umiejętnego ich wykorzystywania w działaniach wizerunkowych. Z dużą satysfakcją obserwuję jak z roku na rok marketerzy zaczynają myśleć, a nie – bezmyślnie – angażować się w PR odgrywany w social media’ch. Obecnie integruje się kanały komunikacji, coraz bardziej również rozumiejąc temat synergii i oczekiwanej konwersji podejmowanych działań.

Nowe podejście do informacji prasowych

Warto zadać sobie w tym miejscu jedno podstawowe pytanie – kiedy ostatni raz przeczytałem cały komunikat prasowy? Choć wiele firm wciąż trzyma się wyuczonych, sztywnych i suchych komunikatów prasowych, z każdym dniem tracą one na popularności, czy też raczej – przydatności. Tworzenie komunikatów prasowych to nieodłączny element pracy PR’owca, jednak obecnie coraz większy nacisk kładziony jest i będzie nie na suchy tekst ale treści wizualne oraz ciekawe, a nawet zabawne i przyciągające uwagę konsumentów informacje. Na to musimy wszyscy, każdego dnia, również zwrócić uwagę.

Bartłomiej Juszczyk, dyrektor zarządzający agencji marketingu zintegrowanego Grupa Adweb

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj