niedziela, 8 września, 2024
Strona głównaAktualnościCo nas czeka w związku z rozwojem AI? Podsumowanie konferencji „Algorytmy zmiany”

Co nas czeka w związku z rozwojem AI? Podsumowanie konferencji „Algorytmy zmiany”

„Algorytmy zmiany. Rola i etyka przekazu w świecie AI, dezinformacji i transformacji ekonomicznej” – pod takim hasłem odbyła się druga edycja konferencji „Reklamuję Etycznie”, organizowana przez Radę Reklamy.

7 grudnia 2023 roku mówiono o rozwoju najnowszych technologii i nadchodzących w związku z tym wyzwaniach. W konferencji wzięło udział ponad 800 uczestników.

Wśród prelegentów znaleźli się m.in. prof. Andrzej Dragan (Uniwersytet Warszawski, Narodowy Uniwersytet Singapuru), Artur Kurasiński (inwestor i przedsiębiorca), dr Tomasz Rożek z Fundacji Nauka. To lubię, dr Anna Gumkowska, liderka grupy roboczej AI IAB, krytyk filmowy Tomasz Raczek, prof. Bolesław Rok (Akademia Leona Koźmińskiego), Mariusz Ryciak, autor książki MarkEthic, czy Marta Skrzypiec, kierowniczka ds. marketingu biznesowego TikToka.

„Podczas tej edycji skupiliśmy się na wyzwaniach technologicznych, w których już dziś żyjemy i pracujemy. Przyjrzeliśmy się od strony etycznej w reklamie i mediach wyzwaniom związanym z towarzyszącymi nam narzędziami AI, algorytmami, a także problemom związanym z dezinformacją” – podsumowuje Łukasz Kowalski, prezes zarządu Rady Reklamy. „To złożone problemy, ponieważ wkraczamy na prawdziwą terra incognita i trudno przewidzieć, jak te tematy będą ewoluować w najbliższej przyszłości. Podczas konferencji zderzyliśmy punkty widzenia i perspektywy licząc na to, że dialog pomoże budować ramy etyczne dla środowiska reklamowego i pozwoli uregulować wykorzystanie AI w reklamie” – dodaje.

„Wykorzystanie sztucznej inteligencji i algorytmów w działaniach marketingowych staje się jednym z najważniejszych wyzwań stojących nie tylko przed branżą reklamową, ale też przed funkcjonowaniem całego społeczeństwa. Można powiedzieć, że może całkowicie zmienić paradygmat dotychczasowego postrzegania rzeczywistości” – mówi z kolei Piotr Kwiecień, dyrektor generalny Rady Reklamy.

Nie sposób przewidzieć, jaki wpływ na świat i rozmaite aspekty ludzkiego życia będzie miała AI za pół roku czy nawet za kilka miesięcy. „Eksperci współtworzący konferencję »Algorytmy zmiany« dostrzegają dwie drogi. Możemy wzorem Ucznia Czarnoksiężnika, dyletanta, który uruchomił nieopanowany dostatecznie czar, przyglądać się AI z uśmiechem głupiego zadowolenia, nie podejrzewając, że nie będziemy potrafili zatrzymać wywołanego przez siebie pandemonium, albo… Czym prędzej, zdając sobie sprawę z własnej niewiedzy, zrobić dla AI przynajmniej klasyczny SWOT, wypracować choćby minimalny zakres regulacji” – wskazuje Lucyna Pruska, menedżerka ds. komunikacji, wydarzeń i Komisji Etyki Reklamy.

Prelegenci podczas konferencji poruszyli m.in. wątki konieczności regulacji i samoregulacji AI, zmian w społecznej hierarchii, nadmiernego dostępu do informacji.

„Obecnie nie ma na świecie procesów, które zachodzą tak szybko, jak rozwój algorytmów AI. Nie wiemy do czego to doprowadzi” – zauważył prof. Andrzej Dragan. „Prawdopodobnie trudno zaleźć dziedzinę, która nie będzie odnosić korzyści z AI w krótkiej perspektywie. To będzie eldorado. Ale w dłuższej perspektywie – nie wiemy, jak to się potoczy. Czy jest więcej szans czy zagrożeń związanych z AI? Co to znaczy? Wystarczy jedno solidne zagrożenie, aby mniejsze, liczne korzyści nie miały znaczenia” – dodał.

„Nie boję się technologii. Boję się ludzi, którzy z jednej strony nie wiedzą, jak technologię wykorzystywać i w efekcie stają się jej ofiarami. I boję się ludzi, którzy wiedzą jak ją wykorzystywać i bazują na nieświadomości większości” – stwierdził z kolei dr Tomasz Rożek.

Artur Kurasiński przekonywał o konieczności wprowadzania regulacji „Widzimy, jak Big Techy pokazały w przypadku platform społecznościowych, jak ogromnym problemem związanym z wizerunkiem, niszczeniem tkanki społecznej, niszczeniem demokracji możemy mieć, gdy powiemy tym platformom »róbcie, co chcecie«” – zauważył. Jak stwierdził, regulacje nie sprawią, że problemy znikną, „ale nikt normalny nie pozwoli sobie, żeby na przykład wprowadzić wirtualnych redaktorów i udawać, że to są ludzie”.

Jednym z poruszanych podczas spotkania tematów była dezinformacja.

Jak stwierdził dr hab. Marcin Napiórkowski, „liczba fałszywych twierdzeń w reklamie maleje – tak pokazują badania przekazów reklamowych”. „Idziemy w stronę kultury, w której fałsz i kłamstwo nie uchodzi na sucho” – zaznaczył. Dr Katarzyna Bąkowicz mówiła z kolei: „Prawda w reklamie nie oznacza szczerości i nie oznacza zatajania.” „Jest możliwe robienie biznesu, jest możliwe zarabianie pieniędzy, jest możliwe komunikowanie etyczne – te wszystkie rzeczy mogą być opłacalne. Potrzeba do tego fundamentalnych zmian i gigantycznej edukacji społecznej” – podkreśliła.

W ostatnim punkcie wydarzenia prof. Bolesław Rok odniósł się do wizji przyszłości. „Przyszłość nie rysuje się barwnie, czy wielobarwnie. Kryzys, w jakim jesteśmy, jest tematem politycznym, etycznym, dotyczy nas wszystkich, dotyczy biznesu, dotyczy nas, dotyczy Was” – mówił. „Kiedyś mówiliśmy o kryzysie, że jest to czas, który się zaczyna i kończy. Dziś żyjemy w ciągłym kryzysie. Polikryzys stał się permakryzysem. I to jest główną barwą naszej przyszłości” – wyjaśnił.

Najważniejsza w obliczu tych zmian jest edukacja – to główny wniosek płynący z konferencji.  

Więcej można znaleźć na stronie konferencji.

PRoto.pl było patronem medialnym wydarzenia.

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj