niedziela, 17 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościCo trzecie dziecko nie ma chęci do życia – raport „MŁODE GŁOWY....

Co trzecie dziecko nie ma chęci do życia – raport „MŁODE GŁOWY. Otwarcie o zdrowiu psychicznym”

17 kwietnia 2023 roku Fundacja UNAWEZA, której prezeską jest Martyna Wojciechowska, opublikowała raport „MŁODE GŁOWY. Otwarcie o zdrowiu psychicznym”. Pokazuje on stan zdrowia psychicznego polskich dzieci.

Jak przekazują autorzy, to jak dotąd największe tego typu badanie w Polsce, które jest jednocześnie początkiem kampanii edukacyjnej o takiej samej nazwie, w ramach której można przeczytać historie 12 bohaterów. Działania mają przekonać Polaków do rozmawiania o swoim samopoczuciu i zachęcić do zadbania o zdrowie psychiczne.

Z raportu wynika, że co trzecie dziecko nie ma chęci do życia. Ponadto 8,8 proc., czyli ok. 340 tys. młodych osób, deklaruje, że podjęło próbę samobójczą, a 39,2 proc. myślało o niej. Prawie połowa badanych ma zaburzenia odżywiania, a 16 proc. uczniów dopuszcza się samookaleczania. Co więcej, 58,4 proc. uczniów czasem czuje się bezużyteczna, 31,6 proc. nie lubi siebie, a 26,4 proc. uważa siebie za osobę mniej wartościową od innych.

Badanie pokazało także, że prawie 70 proc. badanych nigdy nie korzystało ze wsparcia psychologicznego, zarówno w szkole, jak i poza nią.  

„Dzieci w kryzysie psychicznym są przekonane o tym, że nic nie znaczą, niczego nie potrafią i dla nikogo nie są ważne. Obraz dopełnia niski poziom zaufania społecznego młodych, brak wiary w skuteczność profesjonalnej pomocy czy wsparcia. Widać też skalę hejtu oraz doświadczanej przemocy rówieśniczej i domowej” – tłumaczy Joanna Flis, psycholożka i współtwórczyni narzędzia badawczego oraz ekspertka w projekcie MŁODE GŁOWY.

Jak wskazują twórcy badania, raport stanowi punkt wyjścia do kolejnych działań fundacji, a na podstawie opracowanych wyników powstawać będzie kompleksowa oferta edukacyjna, m.in. program profilaktyczny z materiałami dla uczniów, nauczycieli i rodziców, a także rekomendacje i pakiety wsparcia opracowane przez ekspertów.

Partnerem projektu jest TikTok, którego rolą będzie zwiększenie zasięgu kampanii, problematyki zdrowia psychicznego oraz edukacja w zakresie dostępnych form pomocy. (zd)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj