Instagram opublikował „Trend Report” na rok 2023, w którym omawia kulturowe i społeczne trendy zdefiniowane przez pokolenie Z. Wydanie poświęcone jest takim tematom jak moda, uroda, web3, randki i inne, jednak – jak zauważa platforma – sednem wszystkiego jest społeczność i połączenie.
W październiku 2022 roku Instagram we współpracy z WGSN przeprowadził badanie wśród 1200 użytkowników mediów społecznościowych w wieku 16-24 lat, mieszkających na terenie Stanów Zjednoczonych. Respondenci zostali m.in. poproszeni o podsumowanie 2022 roku jednym słowem. W badaniu sprawdzono także, jakie trendy, tematy i problemy mają największe znaczenie dla młodych użytkowników platformy.
Z badania wynika, że przedstawiciele generacji Z planują wziąć modę w swoje ręce. Ze względu na rosnące obawy związane z sytuacją klimatyczną na świecie kluczową kwestią dla tego pokolenia jest zrównoważony rozwój oraz alternatywy dla fast-fashion. Okazuje się, że ponad połowa respondentów z generacji Z stwierdziła, że w 2023 roku planuje samodzielnie tworzyć swoje ubrania. Poza kreatywnym podejściem do odzieży, młodzi zamierzają także oszczędzać. Ponad jedna czwarta badanych postawi na oszczędność, jeśli ubrania zaczną wykraczać poza ich budżet.
Ankieta pokazała także, że generacja Z to pokolenie aktywistów, posiadających konkretne poglądy polityczne i społeczne, których zamierzają bronić, wykorzystując w tym celu swoje kanały w mediach społecznościowych. Generacja Z uważa, że w polityce powinno być więcej przedstawicieli tego pokolenia – czytamy. Młodzi będą też wspierać cele, na których im zależy, przez decyzje zakupowe. Równie ważną kwestią jest dla ankietowanych wspieranie osób z niepełnosprawnościami. Trzech na czterech użytkowników mediów społecznościowych wyraziła chęć obserwowania influencera z niepełnosprawnością. Należy spodziewać się większego zainteresowania w tym obszarze, w tym wspierania twórców, którzy opowiadają się za osobami z niepłnosprawnościami fizycznymi lub umysłowymi.
Dla pokolenia Z makijaż jest formą wyrażania siebie – bardziej prawdopodobne jest zatem, że młodzi ludzie będą wykorzystywać go, aby wyrazić swoją osobowość, zamiast „poprawiać” swój wygląd i umacniać poczucie piękna. Zetki będą eksperymentować i nosić wyrazisty makijaż tam, gdzie będą mieć ochotę – czytamy w raporcie. Co więcej, wpływ zmian klimatycznych skłania przedstawicieli pokolenia Z do kupowania produktów do pielęgnacji skóry i ochrony przed słońcem czy zanieczyszczeniem powietrza – tak stwierdziły dwie na trzy ankietowane osoby.
Prawie dwie trzecie ankietowanych planuje wykorzystać media społecznościowe do zarabiania pieniędzy w 2023 roku. 64 proc. użytkowników mediów społecznościowych planuje w nowym roku spieniężyć jakiś projekt, i nie chodzi tylko o pełnoetatowych twórców internetowych. Okazuje się, że znajomość zagadnień finansowych jest priorytetową umiejętnością pokolenia Z. Ponad 85 proc. osób planuje nauczyć się nowej umiejętności w 2023 roku, a jeden na czterech badanych zamierza zwiększyć swoje umiejętności w zakresie finansów. Jak jednak czytamy, młodzi ludzie na Instagramie czerpią dochody ze swoich pasji. Znaczna część pokolenia Z chce zarabiać w serwisie, ale prawie połowa twórców twierdzi, że opracowuje treści, by wyrazić siebie i dobrze się bawić.
Dowiadujemy się także, że pokolenie Z odkrywa inne kultury przez kuchnię. 68 proc. badanych chciałoby spróbować potraw z innej kultury po odkryciu ich w Internecie albo będzie kontynuować takie działanie. Treści poświęcone kulinariom na Instagramie są dla pokolenia Z „bramą” do innych kultur – twierdzą autorzy raportu.
Osobiste doświadczenia będą kluczowe w budowaniu relacji twórców z odbiorcami i tworzeniu społeczności. Użytkownicy social mediów z pokolenia Z czują potrzebę nawiązywania cyfrowych relacji, a prawie jedna trzecia badanych nie może się doczekać osobistych doświadczeń, takich jak konferencje twórców czy spotkania ze swoimi ulubionymi influencerami lub pozdrowienia od nich – wynika z badania.
Dowiadujemy się także, że w 2023 roku miks różnych mediów będzie rządzić w tworzeniu treści. Młodzi odbiorcy oczekują bowiem, że ich ulubieni twórcy otworzą się na nowe formy twórczości. Przykładowo, ponad 40 proc. pokolenia Z chce w 2023 roku słuchać podcastów tworzonych przez ich ulubionych twórców z mediów społecznościowych.
Trendem wśród młodych ludzi są także imprezy rave, podczas których chodzi o bycie „tu i teraz”. Wydarzenia muzyczne takie jak rave są dla pokolenia Z miejscem, gdzie może się wyładować. Dowiadujemy się także, że muzyka daje przedstawicielom pokolenia Z jednoczący sposób wyrażania siebie. Ponad połowa respondentów deklaruje, że w 2023 roku planuje słuchać artystów nieanglojęzycznych, a gatunki takie jak KPOP i muzyka latynoska królują na Instagramie.
Dla młodych ludzi Instagram jest także aplikacją randkową – pokazało badanie. Jak czytamy, ponad połowa użytkowników mediów społecznościowych z pokolenia Z czuje się bardziej komfortowo, gdy ktoś odzywa się do nich online i za pośrednictwem wiadomości tekstowych niż osobiście. W 2023 roku pokolenie Z planuje korzystać z platform takich jak Instagram do randkowania i nawiązywania kontaktów. Co więcej, prawie połowa badanych Zetek odpowiedziała „tak”, gdy zapytano ich, czy kiedykolwiek wysłaliby mem jako pierwszą wiadomość w aplikacji randkowej. 39 proc. respondentów stwierdziło, że zły gust dotyczący memów może sprawić, że dana osoba stanie się dla nich mniej atrakcyjna. Badanie pokazało też, że pokolenie Z zwraca uwagę na astrologię i horoskopy: prawie połowa badanych odpowiedziała „nie”, gdy zapytano ich, czy umówiliby się z kimś z niekompatybilnym pod względem astrologicznym. (zd)