Osoby ubiegające się o pracę coraz częściej rezygnują z dołączenia listu motywacyjnego do aplikacji – tak wynika z najnowszego badania Pracuj.pl „Zmiana czasów w rekrutacji”. 62 proc. kandydatów uważa natomiast, że do CV nie powinno dodawać się swojego zdjęcia – dowiadujemy się.
>>> Szukasz pracownika? Dodaj ogłoszenie na PRoto.pl!
Na zmiany w strukturze ogłoszeń rekrutacyjnych wpływa zarówno postęp technologiczny, jak i ewolucja kulturowa. „Na rynku pojawia się nowe pokolenie, a wraz z nim nowe standardy” – dowiadujemy się.
Kandydaci chcą, by środowisko pracy cechowały „uczciwe i przejrzyste praktyki zatrudniania”. Twierdzą, że dodanie swojego zdjęcia do CV może „wprowadzić element subiektywizmu”. Wspominają o tym, że aparycja może odwrócić uwagę rekrutera od kwalifikacji kandydata. „Ponadto usuwanie zdjęć z CV jest zgodne z wytycznymi prawnymi i etycznymi, służącymi do zniechęcania do wszelkich form dyskryminacji ze względu na wiek, płeć czy pochodzenie” – mówi Ewelina Amanowicz, starsza specjalistka ds. rekrutacji i employer brandingu w Pracuj.pl.
Co więcej, ankietowani przychylnie postrzegają wpływ AI na ich proces poszukiwanai pracy. 53 proc. z nich przyznało, że aprobująco odebrałoby rekomendacje sztucznej inteligencji dotyczące uzupełnień swojego profilu czy CV, jeśli zwiększałyby one szansę na zdobycie pożądanego zatrudnienia. 62 proc. badanych wskazało, że automatyczny generator CV, który tworzyłby dokument na podstawie informacji z profilu kandydata, „pozytywnie wpłynąłby na ich stosunek do ofert pracy”.
Jak czytamy, „77 proc. badanych, szukając pracy, chciałoby móc zaaplikować o nią jak najprościej i najszybciej, np. za pomocą kilku kliknięć”. 61 proc. ankietowanych przyznaje natomiast, że chciałoby mieć możliwość „wysłania CV na kilka podobnych ofert jednocześnie”.
Z badania wynika również, że kandydaci mają coraz większe oczekiwania wobec procesu rekrutacyjnego. 81 proc. z nich uważa, że rekruterzy powinni „częściej odpowiadać na przesyłane CV, nawet jeśli mieliby informować o odpadnięciu z rekrutacji”. 76 proc. ankietowanych „pozytywnie ocenia automatyczne informacje o statusie ich CV w ofertach pracy (czy zostało przeczytane, ocenione, przyjęte lub odrzucone)”.
>>> Szukasz pracy? Zobacz najnowsze ogłoszenia na PRoto.pl!
(an)
O badaniu:
Badanie „Zmiana czasów w rekrutacji” zostało przeprowadzone we wrześniu 2023 roku przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie serwisu Pracuj.pl. Pomiar wykonany metodą CAWI wykonano na próbie 2120 Polaków w wieku 18-65. Struktura próby była kontrolowana biorąc pod uwagę płeć, wiek i wielkość miejscowości zamieszkania odpowiadających.