Ochrona środowiska oraz działania wobec pracowników to kluczowe obszary aktywności firm w obszarze ESG – pokazało badanie „CSR w praktyce – barometr Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej”, przeprowadzone po raz ósmy. Główną motywacją do podejmowania przez biznes takich działań pozostaje chęć poprawy wizerunku. Okazuje się jednak, że na znaczeniu zyskują też oczekiwania ze strony klientów czy pracowników, a także nowe regulacje związane m.in. z raportowaniem.
Raport z badania „CSR w praktyce – barometr Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej” pokazuje, jak zarządzany jest temat ESG/CSR w firmach, kto za niego odpowiada, a także w jakich obszarach przedsiębiorstwa podejmują najwięcej działań. W tym roku ankietę poszerzono o pytania dotyczące ochrony klimatu, roli dostawców w procesie transformacji ekologicznej i raportowania pozafinansowego. Integralną częścią raportu są też wyniki badania przeprowadzonego przez Havas Media Group dotyczącego świadomości konsumentów oraz ich oczekiwań w zakresie działań CSR.
Kiedy w życie wejdzie dyrektywa CSRD, która nakłada na firmy obowiązek raportowania danych niefinansowych, praktycznie wszystkie przedsiębiorstwa odczują tego skutki. Duże podmioty będą zmuszone do przygotowywania raportów ESG, a co za tym idzie, zaczną wymagać od swoich dostawców i podwykonawców dostarczania określonych danych, m.in. w zakresie emisji gazów cieplarnianych. Blisko połowa respondentów zadeklarowała wprowadzenie takich działań w ciągu dwóch lat.
Jak wskazuje badanie, 27 proc. firm bierze pod uwagę kryteria dotyczące ochrony środowiska w procesie wyboru dostawcy. W ciągu dwóch lat liczba ta zwiększy się dwukrotnie. Małe i duże przedsiębiorstwa współpracujące z dużymi podmiotami, aby zachować konkurencyjną pozycję na rynku europejskim, będą zmuszone wprowadzić proekologiczne rozwiązania w swoich organizacjach.
Czynnikiem, który od 2016 roku ma największy wpływ na rozwój CSR/ESG, są przepisy prawne. Według respondentów, najbardziej hamujące są natomiast: brak wiedzy, niewystarczające środki finansowe czy brak zaangażowania wśród pracowników i partnerów biznesowych. Raport wskazuje, że z roku na rok rośnie zaangażowanie zarządów. W 80 proc. firm jest on włączony w proces opracowywania strategii, a w 64 proc. jest także odpowiedzialny za realizację działań w tym obszarze. Wynika to z chęci realizacji przez firmy celów związanych ze zrównoważonym rozwojem, czym często zajmuje się właśnie zarząd.
Jak wynika z raportu, respondenci jako główny motywator do podejmowania działań w obszarze ESG i CSR wskazują kwestie wizerunkowe. W pierwszej trójce znalazły się także polityka grupy na poziomie międzynarodowym oraz oczekiwania klientów i dostawców. Badani uważają również, że głównymi powodami angażowania się firm w obszary ESG i CSR są naciski zewnętrzne.
W ciągu ostatnich lat obszar CSR i ESG uległ znacznej profesjonalizacji. Coraz więcej firm ma osobny dział lub osobę zajmującą się tematem ESG (40 proc.). Wiele przedsiębiorstw posiada także strategię (70 proc.), a 60 proc. respondentów prowadzi raportowanie ESG/CSR. Firmy coraz częściej decydują się na komunikowanie prowadzonych działań, a wykorzystują do tego media społecznościowe (77 proc.) oraz własne strony internetowe. Sukcesywnie wycofują się natomiast z prowadzenia komunikacji przez media tradycyjne (39 proc.).
9 na 10 firm prowadzi działania skierowane do swoich pracowników, co jest kolejnym najpopularniejszym obszarem ich zaangażowania. Należą do nich także aktywności w obszarze ochrony środowiska oraz skierowane do społeczności lokalnych (84 proc.), klientów (78 proc.) czy partnerów biznesowych i dostawców.
Badanie pokazuje, że ponad 60 proc. dorosłych Polaków twierdzi, że marki powinny angażować się w walkę ze zmianami klimatu i ochronę środowiska, a 1/3 oczekuje tego typu działań. Do najważniejszych według konsumentów wyzwań należą poprawa efektywności energetycznej (54 proc. wskazań), kupowanie energii z odnawialnych źródeł (52 proc.) i wprowadzanie do oferty ekologicznych rozwiązań (50 proc.). Marki powinny także podejmować działania na rzecz ograniczenia własnego śladu węglowego, na co wskazuje 67 proc. odpowiedzi. (ao)
PRoto.pl jest patronem medialnym badania.
O badaniu: Badanie CSR w praktyce – barometr CCIFP zostało przeprowadzone na próbie 128 firm w listopadzie 2023 roku. 59 proc. stanowiły firmy duże, zatrudniające powyżej 250 pracowników, reszta to firmy MŚP. 48 proc. respondentów to firmy z kapitałem francuskim, 52 proc. to przedsiębiorstwa polskie lub z innym kapitałem zagranicznym. Badanie wśród konsumentów przeprowadziła firma Havas Media Group w listopadzie 2023 na próbie 1087 dorosłych Polaków.