piątek, 22 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościCoraz więcej pracowników boi się rozwoju AI

Coraz więcej pracowników boi się rozwoju AI

Pracownicy chcą wdrażania sztucznej inteligencji do swoich organizacji i postrzegają ją jako pozytywnie wpływającą na ich produktywność. Jednocześnie obawiają się, że nie zostaną wystarczająco przeszkoleni do pracy z nowoczesnym systemem. Boją się również, że rozwój AI doprowadzi do zwolnień oraz obniżenia wynagrodzeń. Wymagają od pracodawców adekwatnych szkoleń, które pomogą zapoznać się z nowościami z zakresu postępu technologicznego – tak wynika z najnowszego badania EY AI Anxiety in Business

Niemal połowa ankietowanych (48 proc.) przyznaje, że jest bardziej zaniepokojona sztuczną inteligencją niż rok wcześniej. 41 proc. uważa, że rozwija się ona zbyt szybko. 75 proc. boi się, że „z powodu sztucznej inteligencji niektóre zawody staną się przestarzałe”. Aż 65 proc. obawia się utraty pracy.

Pomimo lęku większość badanych uważa, że AI może przyczynić się do wzrostu ich produktywności (81 proc.) i wydajności (82 proc.). Wielu z nich deklaruje chęć wypróbowania rozwiązań proponowanych przez AI. 67 proc. przyznaje, że osobiście naciskało na wdrożenie sztucznej inteligencji w swojej organizacji. 

Ankietowani są zaciekawieni rozwiązaniami AI, ale wskazują na „niewystarczającą liczbę wskazówek od liderów w zakresie odpowiedzialnego korzystania ze sztucznej inteligencji”. Zdaniem 73 proc. badanych firmy nie oferują wystarczającej liczby szkoleń. Co więcej, 63 proc. obawia się, że organizacja nie udostępni im narzędzi umożliwiających bliższe poznanie nowoczesnych technologii.

Artur Miernik, partner EY Polska, lider zespołu People Consulting, zwraca uwagę, że transformacja technologiczna powinna odbywać się przy intencjonalnym „stawianiu człowieka w centrum”. Podkreśla, że emocje pracowników powinny pozostać „kluczowym podmiotem w czasie tej zmiany i wymagają szczególnej uwagi”. Według niego efektywne zaimplementowanie AI możliwe jest wyłącznie przy połączeniu dwóch obszarów – operacyjnego i ludzkiego. 

Miernik zauważa również, że konieczne jest oswojenie się z nowymi rozwiązaniami. Zatrudnieni nie mogą bowiem zostać zdegradowani wyłącznie do ról obserwatorów. Powinni aktywnie włączać się w procesy poznawania AI oraz traktować rozwój technologiczny jako dopełnienie dotychczasowego funkcjonowania w firmie. „Ważna jest również zmiana myślenia, by zacząć odbierać sztuczną inteligencję jako rozszerzoną inteligencję, która współpracuje z człowiekiem” – podkreślił. (an)

O badaniu: 
Badanie AI Anxiety in Business zostało przeprowadzone online w dniach 5-16 października 2023 roku. Pytania zadano 1000 Amerykom i Amerykankom zatrudnionym w pełnym lub niepełnym wymiarze czasu pracy.

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj