Blisko ćwierć miliona złotych – tyle prezydent Gdyni Wojciech Szczurek zapłaci indyjskiej spółce WNS za promocję. W witrynie WNS Services umieszczony został link do miejskiej strony internetowej – czytamy w Gazecie Wyborczej Trójmiasto.
Jak dowiadujemy się z dziennika, WNS Global Services to koncern z Indii, który przez oddział w Londynie otworzył w Gdyni biura. WNS świadczy usługi outsourcingowe dla wielu korporacji. Ma swoje oddziały m.in. w Indiach, Bukareszcie, Kostaryce, RPA, na Filipinach i Sri Lance. Autor tekstu, Krzysztof Kątka, zdradza, że Gdynia zapłaci koncernowi 246 tys. zł za „umieszczenie na stronie internetowej firmy wns.com linku do strony internetowej Gdyni”, a także umieszczenie nazwy Gdynia w raporcie firmowym (w części dotyczącej Polski) oraz logo miasta na „ulotce/podkładce”. Jak zaznacza, witryna internetowa WNS to „typowa strona firmowa”, a koncern będący spółką giełdową notowaną w Londynie „nie może ukrywać miejsc, w których prowadzi działalność”. Dlatego – tłumaczy dalej Kątka – w dziale „kontakty” wymienia lokalizację swoich biur, także tego gdyńskiego, które mieści się na pierwszym piętrze biurowca Łużycka Park. Tego typu informacje są bezpłatne, a spółka jest zobowiązana, aby je udostępniać. „Gdynia płaci za coś innego, za link umieszczony w dziale »O nas«, w zakładce »Centra«, i kraj »Polska«. Do informacji niełatwo dotrzeć, w opisie inwestycji w Gdyni znalazło się kilka ogólnych zdań” – pisze dziennikarz. I pyta: „To promocja miasta czy forma wsparcia inwestora za to, że przyszedł do Gdyni? Ile osób weszło na Gdynia.pl ze strony WNS?”.
„Na razie wiem tylko, że nie zapłaciliśmy jeszcze nawet złotówki, gdyż umowa nie została dotychczas zrealizowana. Pytanie o liczbę wejść przekazuję do kolegów z promocji” – odpowiedziała gazecie Joanna Grajter, rzecznik prasowy Gdyni. Kątka natomiast podkreśla, że do dziś liczby wejść ze strony WNS nie poznał. Przypomina też, że gdy WNS otwierał biura w Gdyni, prezydent Wojciech Szczurek mówił: „Wiadomość, że kolejna świetna firma, zarazem jeden ze światowych liderów usług biznesowych – holding WNS – otwiera w Gdyni swoje drugie po Bukareszcie centrum w Europie Środkowowschodniej, potwierdza opinie o atrakcyjności naszego Miasta dla inwestorów”. Kątka zauważa, że prezydent już wtedy wiedział, że dopłaci WNS za promocję. Dowód znajdujemy jego zdaniem we wspomnianym zamówieniu publicznym: „W sierpniu 2012 r. podpisane zostało memorandum pomiędzy Gminą Gdynia a WNS, które reguluje zasady współpracy stron, w tym zobowiązanie WNS do rekomendowania Gdyni wśród swoich klientów oraz zobowiązanie miasta do wsparcia tych działań”. (es)