Szwedzka marka odzieżowa H&M planuje wykorzystać sztuczną inteligencję do stworzenia cyfrowych klonów 30 modelek, które będą pojawiać się w materiałach marketingowych i niektórych postach w mediach społecznościowych. Jednocześnie firma zapewnia, że nie zmieni swojego „ludzkiego podejścia” – pisze bbc.com.
Jörgen Andersson, dyrektor kreatywny H&M, poinformował w oświadczeniu, że celem marki jest skorzystanie z zalet nowej technologii. Firma wyjaśniła także, że nie oznacza to, że wycofuje się ze swojego „ludzkiego podejścia”. Pomimo zapewnień H&M internauci obawiają się jednak, że taki ruch może mieć negatywny wpływ na osoby pracujące w branży modelingowej, fotograficznej czy makijażowej – dowiadujemy się.
O nowej inicjatywie firmy po raz pierwszy poinformowało businessoffashion.com. H&M przekazało wówczas portalowi, że modelki, które zgodzą się na stworzenie swoich cyfrowych wersji, będą miały pełne prawa zarówno do samych „klonów”, jak i do sposobów ich wykorzystywania przez marki w celach marketingowych – czytamy.
Jak podaje źródło, obrazy te początkowo będą wykorzystywane w postach w mediach społecznościowych i zostaną opatrzone specjalnymi znakami wodnymi, które mają wyraźnie informować o wykorzystaniu sztucznej inteligencji. H&M dodało także, że modelki będą wynagradzane za wykorzystywanie swoich „cyfrowych bliźniaków”. Według marki, będzie to działało w podobny jak dotychczas sposób, który zakłada opłatę za użycie wizerunku na podstawie stawek uzgodnionych przez agentów modelek.
Po fali krytyki firma powiadomiła również, że nie zamierza ograniczać sesji zdjęciowych z udziałem „żywych” modelek – czytamy. (ao)
Źródło: bbc.com, H&M to use digital clones of models in ads and social media, Liv McMahon, 27.03.2025