W dniach 30-31 sierpnia 2022 roku agencje SW Research i LoveBrandsGroup przeprowadziły badanie na 1019 respondentach w wieku 16-78 lat. Celem było sprawdzenie, jaki wpływ na zachowania konsumentów ma budowanie strategii marki w oparciu o ESG.
Z badania wynika, że ponad 36 proc. konsumentów uważa etykę marki za jeden z czynników podczas zakupów. 42 proc. badanych twierdzi, że produkty marek postępujących zgodnie z deklarowanymi przez siebie wartościami częściej trafiają do koszyka konsumenta, a 30 proc. ankietowanych poleci taką markę innym.
30 proc. badanych przyznało, że zdarzyło im się zbojkotować markę podejmującą wątpliwe dla środowiska działania. Z kolei ponad 38 proc. respondentów stwierdziło, że nieraz zrezygnowali całkowicie z korzystania z produktów bądź usług marki, której działanie było przeciwne deklarowanym przez nią wartościom. Natomiast 23 proc. respondentów zniechęcało do nieetycznej marki swoich znajomych. 13 proc. postanowiło wyrazić swoje rozczarowanie marką na jej kanałach w mediach społecznościowych.
Badanie wykazało również, że wykształcenie, wiek i płeć to czynniki, które mają wpływ na stosunek konsumenta do etyczności marek. Wiceprezes SW Research, Piotr Zimolak, przytoczył dane z raportu: „Przychylność dla marek postrzeganych jako etyczne częściej deklarują osoby z wyższym wykształceniem (43 proc.) i to kobiety, bardziej niż mężczyźni, doceniają taką postawę. Aż 47 proc. ankietowanych konsumentek zadeklarowało, że częściej sięga po marki, które postrzega jako etyczne. Mężczyźni z kolei są bardziej niż kobiety skłonni do zaangażowania się w akcje społeczne, które uderzają w marki łamiące zasady etyki”.
Źródło: lbrmedia.prowly.com
Okazuje się, że źródła, z których konsumenci najczęściej korzystają podczas wyrabiania sobie opinii na temat danej marki, to portale i serwisy internetowe (43 proc.), telewizja (44 proc.) i zdanie bliskich osób (29 proc.). (zd)