czwartek, 21 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościSztuczna inteligencja najbardziej niepokoi osoby, które z niej nie korzystały

Sztuczna inteligencja najbardziej niepokoi osoby, które z niej nie korzystały

Badanie Pracuj.pl „Nowe prawa rekrutacji” wskazuje, że z jednej strony kandydaci i pracownicy sceptycznie odnoszą się do sztucznej inteligencji, z drugiej jednak pozostają otwarci na to, jaką rolę może ona odegrać w ich zawodowym rozwoju.

Z analizy wynika, że 22 proc. wszystkich respondentów obawia się wzrostu znaczenia AI i automatyzacji na swoim stanowisku. 36 proc. boi się natomiast, że przez nowe technologie zmniejszy się liczba dostępnych miejsc pracy.

Co więcej, to przedstawiciele zawodów związanych z urodą i sportem najbardziej obawiają się wpływu sztucznej inteligencji na zredukowanie liczby miejsc pracy. Analiza wykazała jednak, że dotychczas tylko 7 proc. reprezentantów tych specjalizacji korzystało z narzędzi opartych na AI – dowiadujemy się. 

Wzrostu znaczenia sztucznej inteligencji spodziewają się głównie osoby z branży PR-u i marketingu. 38 proc. z nich przyznało, że boi się postępu z nim związanego. 31 proc. respondentów zajmujących się obsługą klienta wyraziło niepokój związany z rozwojem nowoczesnych technologii. W branżach dotyczących zakupów, logistyki i BHP do niepewności przyznało się 29 proc. ankietowanych. 

Badanie wykazało rownież, że z narzędzi AI najczęściej korzystają osoby zajmujące się project managementem (24 proc.), sprzedażą i handlem (16 proc.) oraz PR-em i marketingiem (29 proc). „Obawa o utratę miejsc pracy w związku z rozwojem AI jest w tych sektorach zdecydowanie bardziej zbliżona do średniej dla wszystkich branż” – dowiadujemy się. 

Z analizy wynika, że czterech na dziesięciu ankietowanych wyraża chęć zdobywania wiedzy dotyczącej nowych technologii. Badani twierdzą, że wzięliby udział w odpowiednich szkoleniach z tego zakresu, jeśli zapewniłby je pracodawca. Co więcej, gotowość nauki deklaruje 50 proc. pracowników biurowych i 35 proc. fizycznych. „Wynika to prawdopodobnie z faktu, ze ci drudzy nie spodziewają się, by sztuczna inteligencja w najbliższym czasie obciążyła ich w wykonywanych zadaniach” – komentuje Małgorzata Skonieczna, ekspertka ds. badań kandydatów w Pracuj.pl.

26 proc. Polaków wierzy, że AI nie wpłynie negatywnie na rynek pracy, lecz pozwoli odciążyć pracowników, a tym samym – pozwoli im wykonywać bardziej ambitne zadania. Tego zdania jest 29 proc. przedstawicieli zawodów biurowych oraz 25 proc. pracowników fizycznych. Z badania wynika również, że to prawnicy, pracownicy sektora IT, kadra zarządcza, inżynierowie i technicy najbardziej liczą na to, że dzięki rozwojowi sztucznej inteligencji zyskają więcej czasu. 

Nowoczesne technologie spotkały się z również pozytywnym odbiorem w aspekcie procesów rekrutacyjnych. „Jak się okazuje, rekomendacje AI przedstawiające najbardziej dopasowane oferty pracy wpłynęłyby pozytywnie lub zdecydowanie pozytywnie na stosunek do ogłoszenia rekrutacyjnego u połowy (51 proc.) respondentów, a negatywnie jedynie u 16 proc.” – dowiadujemy się. 92 proc. osób zajmujących się komunikacją i marketingiem wyraziło się przychylnie odnośnie wpływu sztucznej inteligencji na ogłoszenia rekrutacyjne. 69 proc. osób związanych z branżą HR również wykazalo pozytywne nastawienie. 

Badanie unaocznia, że gdyby rekomendacje AI dotyczące uzupełnienia profilu na portalu rekrutacyjnym lub CV zwiększały szansę na dostrzeżenie przez pracodawcę, wówczas „wpłynęłyby one pozytywnie lub zdecydowanie pozytywnie na stosunek do ogłoszenia rekrutacyjnego u 53 proc. badanych (i negatywnie u 15 proc.)”. Co więcej, 16 proc. ankietowanych przyznało, że otrzymało najbardziej dopasowane oferty przedstawione przez sztuczną inteligencję. 12 proc. respondentów spotkało się z natomiast z tym, że AI zasugerowało im wprowadzenie zmian w CV.

„Rekomendacje od sztucznej inteligencji dla firmy dotyczące tego, których kandydatów warto zakwalifikować do finalnego etapu rekrutacji, ocenia negatywnie jedynie 23 proc. respondentów, o ile ostateczna decyzja dotycząca zatrudnienia należy do człowieka” – dowiadujemy się. Jeśli w procesie pozyskiwania pracowników brakuje ludzkiej ingerencji, wówczas odsetek rośnie do 41 proc. 

„Kandydaci dostrzegają szanse płynące z zastosowania sztucznej inteligencji tam, gdzie może ona w procesie rekrutacyjnym wspierać człowieka, a nie zastępować go zupełnie” – mówi Konstancja Zyzik, ekspertka ds. rekrutacji i rozwoju talentów w Pracuj.pl. (an)

O badaniu: Badanie „Nowe prawa rekrutacji” zostało przeprowadzone we wrześniu 2023 roku przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie serwisu Pracuj.pl. Pomiar wykonany metodą CAWI wykonano na próbie 2120 Polaków w wieku 18-65, w tym 424 osoby w wieku 55-65. Struktura próby była kontrolowana biorąc pod uwagę płeć, wiek i wielkość miejscowości zamieszkania odpowiadających.

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj