sobota, 21 grudnia, 2024
Strona głównaAktualnościDiagnoza social media 2010 - badanie

Diagnoza social media 2010 – badanie

„»Badanie« i »pomiar aktywności« to frazy współwystępujące w polskim Internecie w kontekście mediów społecznościowych. Działania w mediach społecznościowych, pomimo że stają się coraz popularniejszą formą prowadzenia dialogu marki z konsumentem, nie doczekały się jednolitych reguł pomiaru efektywności. Brakuje wyraźnego standardu, który wyznaczałby z jednej strony kluczowe wskaźniki efektywności (KPI), z drugiej zaś – narzędzia badawcze do pomiaru osiągnięty efektów” – powiedział Albert Hupa, prezes Interactive Research Center, współautor raportu Social Media Manual 2010.

Przy okazji raportu na stronie socialmediamanual.pl przeprowadzono badanie ankietowe. W październiku i listopadzie 2010 autorzy raportu pytali przedstawicieli rodzimego biznesu o strategie działania w mediach społecznościowych. W badaniu wzięło udział 239 osób. Ponad 90 proc. z nich twierdzi, że media społecznościowe są istotne w komunikacji pomiędzy firmami, klientami i konsumentami, a także sprzyjają realizacji celów marketingowych. Ponad 80 proc. respondentów pracuje w firmach, które zlecały lub realizowały działania komunikacyjne na tym kanale., jednak prawie nikt nie był w stanie udzielić odpowiedzi na pytanie, czym są media społecznościowe i jak mierzyć efektywność działań realizowanych za ich pośrednictwem.

„Chcieliśmy wykorzystać efekt zderzenia kilku perspektyw – praktyków zarządzających markami w mediach społecznościowych, osób planujących działania e-PR, instytucji zajmujących się monitorowaniem mediów elektronicznych oraz badaczy. Efektem dyskusji jest raport, który w założeniu ma stanowić próbę przybliżenia mediów społecznościowych osobom odpowiadającym za zarządzanie marką i projektowanie komunikacji online” – mówi Albert Hupa. Autorzy raportu przyznają, iż w obliczu rosnącej roli mediów społecznościowych w marketingowym mixie pojawia się potrzeba wypracowania standardów badawczych. Obecnie IAB Polska podejmuje co prawda pewne inicjatywy – grupy społeczności czy kodeks dobrych praktyk Word-of-Mouth – jednak na polskim rynku brakuje wytycznych, którymi marketerzy powinni się kierować podczas pomiaru obecności marki w mediach społecznościowych. „To jest kierunek, który wyznacza raport. Wspólna praca nad wypracowaniem standardów badania i mierzenia działań w mediach społecznościowych” – kontynuuje Hupa.

W pracę nad raportem zaangażowali się przedstawiciele domów mediowych (Starcom, ZenithOptimedia), agencji badającej media społecznościowe Interactive Research Center, firm monitorujących media elektroniczne i tradycyjne (NetSprint, Instytut Monitorowania Mediów), firm zajmujących się działaniami w społecznościach online (FaceAd, 121 PR), agencji interaktywnych (Red8 Digital, Ciszewski Internet) i agencji PR OnBoard Public Relations.

Raport Social Media Manual 2010 zostanie opublikowany w pierwszych tygodniach stycznia. Wszystkich zainteresowanych jego otrzymaniem zapraszamy do zapisania się do społeczności na portalu Facebook lub do śledzenia strony autorów badania.

PRoto.pl jest patronem medialnym badania.

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj