Branża farmaceutyczna rządzi się swoimi prawami, co oznacza, że wachlarz korporacyjnych narzędzi komunikacyjnych jest dość ograniczony. Tematy zdrowotne są z natury rzeczy wrażliwe, a dodatkowo sektor farmaceutyczny jest mocno regulowany. Dlatego wszystkie działania komunikacyjne muszą być przeanalizowane i dopasowane tak, aby dotrzeć efektywnie do naszych grup docelowych.
W minionym roku Grupa Sanofi w Polsce postanowiła zwiększyć swoją obecność w mediach społecznościowych. Wykorzystywaliśmy je zarówno w celach wizerunkowych, wzmacniających reputację Grupy Sanofi, jak również w employer brandingu. Nie mogliśmy przejść obojętnie wobec faktu, że coraz więcej ważnych dla nas pacjentów, klientów, instytucji, firm i organizacji korzysta z nowoczesnych technologii i sposobów komunikacji.
Chcemy aktywnie uczestniczyć w tym dialogu, dlatego między innymi pojawiliśmy się na Twitterze. Grupa Sanofi była pierwszą firma farmaceutyczną w Polsce, która zdecydowała się na ten krok. W tak mocno regulowanej branży było to wyzwaniem. Konieczne było między innymi stworzenie precyzyjnego regulaminu naszego profilu, w którym znajduje się m.in. informacja, że profil nie służy do omawiania metod leczenia i nie jest kanałem właściwym do zgłaszania działań niepożądanych. Nasze konto na Twitterze wykorzystujemy do komunikacji z kluczowymi liderami opinii – dziennikarzami, osobami interesującymi się lub zawodowo związanymi z ochroną zdrowia. Jednocześnie w trosce o polskiego pacjenta, edukujemy nt. profilaktyki leczenia w wielu obszarach terapeutycznych, w których mamy wiedzę i spore doświadczenie. Dużo miejsca poświęcamy np. cukrzycy. Do tego wykorzystujemy takie narzędzia jak livetweeting z najważniejszych branżowych konferencji, dedykowane grafiki. Mogę powiedzieć, że udało nam się sprostać wyzwaniu. Widzimy, że tworzymy dobre praktyki dla całej branży, statystyki pokazują, że docieramy precyzyjnie do osób zainteresowanych zdrowiem.
Drugim kanałem digitalowym, który został przez nas niedawno uruchomiony jest profil Sanofi Polska na LinkedIn. W przypadku tego narzędzia naszym celem jest wzmocnienie wizerunku Grupy Sanofi w Polsce wśród społeczności profesjonalistów oraz zaprezentowanie, jak wiele możliwości oferujemy jako pracodawca na krajowym rynku pracy. We wpisach informujemy między innymi o naszych programach rozwojów talentów, zamieszczamy również linki do ogłoszeń o pracę. Profil prowadzimy we współpracy z działem HR. Obserwuje go już kilkaset osób, co postrzegam za duży sukces.
A co przed nami? Rok 2015 w branży farmaceutycznej upłynie pod silnym wpływem nowoczesnych technologii. Dlatego naszą ambicją jest dalszy rozwój naszych kanałów. Popularność Twittera i LinkedIna w Polsce stale rośnie. Ostatnie dane ze 140media pokazują, że z Twittera korzysta aktywnie ponad 800 000 użytkowników miesięcznie i liczba ta konsekwentnie wzrasta. W przypadku LinkedIn mówimy już o 1,1 mln rzeczywistych użytkowników. Wszystko to jasno wskazuje, że tam po prostu nie może nas zabraknąć.
Monika Chmielewska-Żehaluk
Dyrektor ds. Komunikacji Grupy Sanofi w Polsce