54 proc. nastolatków w wieku 12-15 lat oraz 65 proc. młodzieży w wieku 16-18 lat utożsamia sukces zawodowy z wysokim wynagrodzeniem – tak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Santander Bank Polska dla projektu Finansiaki, czyli inicjatywy mającej na celu kształtowanie kompetencji dzieci i młodzieży w obszarach edukacji finansowej i przedsiębiorczości.
„Przekonanie, że wysokie zarobki są ważne w życiu i są wyznacznikiem sukcesu może być związane z wysokimi tendencjami materialistycznymi. Współcześni nastolatkowie coraz częściej skupiają się na pieniądzach” – komentuje dr Agata Trzcińska z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego.
Młodsi ankietowani wskazują, że praca w zgodzie ze swoją pasją jest równie ważna, co zarobki. Starsi podkreślili natomiast, że poczucie spełnienia i satysfakcji stanowi taką samą wartość jak wysoka wypłata. Co więcej, średnio co piąty nastolatek, bez względu na wiek, utożsamia wysokie stanowisko z osiągnięciem sukcesu. Dobre relacje z współpracownikami są oceniane jako równie istotne – wskazało na nie 21 proc. młodszej i 20 proc. starszej młodzieży.
Niemal co drugi ankietowany twierdzi, że ciężka praca ułatwia osiągnięcie zawodowego sukcesu. 56 proc. nastolatków w wieku 16-18 lat i 40 proc. młodzieży w wieku 12-15 lat wskazuje, że istotne są także samodoskonalenie się oraz rozwój osobisty. Młodsi respondenci niemal dwa razy częściej zwracają uwagę na pomoc rodziny. Tylko 7 proc. młodzieży w dwóch grupach wiekowych wskazuje na wygląd. Mało istotne okazuje się również pochodzenie.
Prawie 40 proc. nastolatków w wieku 12-15 lat oraz ponad połowa w wieku 16-18 lat obawia się, że sztuczna inteligencja pozbawi pracy część ludzi. Rozwój AI budzi niepokój także wśród rodziców – niemal sześciu na dziesięciu przewiduje, że AI przechwyci niektóre zawody. Niecałe 10 proc. dorosłych pozytywnie postrzega sztuczną inteligencję i przewiduje, że dzięki niej młodzi ludzie sprawniej wejdą na rynek zawodowy. Co piąty nastolatek wierzy, że rozwój technologiczny będzie pomocny w znalezieniu pracy. Mniej niż 10 proc. wszystkich badanych uważa, że AI nie będzie miało żadnego wpływu na to, czy młodzi ludzie znajdą pracę. Co czwarty rodzic i co trzeci nastolatek w wieku 12-15 lat nie ma zdania na ten temat.
„Każdemu z nas łatwiej się żyje w świecie, który jest przewidywalny i w którym wiemy, co przyniosą w przyszłości nasze decyzje i wybory. Jednak w dzisiejszym świecie jest to zwyczajnie niemożliwe. Obserwując szybkie zmiany technologiczne, młodzi ludzie mogą być pełni obaw dotyczących tego, jak będzie wyglądała ich przyszłość. Na szczęście nastolatkowie zdają się mieć świadomość, że będą musieli mierzyć się z nieprzewidywalnością przyszłości” – komentuje dr Agata Trzcińska z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. (an)
O badaniu:
Badanie przeprowadzone przez agencję badawczą IQS na zlecenie Santander Bank Polska dla programu Finansiaki. Badanie przeprowadzone metodą CAWI na próbie 1500 osób, w tym 500 rodziców, 500 nastolatków w wieku 12-15 lat i 500 nastolatków w wieku 16-18 lat.