Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył karę na dwie firmy za handel nieprawdziwymi recenzjami i ocenami zamieszczanymi w internecie.
Spółki Opinie.pro z Lubartowa i SN Marketing z Krakowa to firmy świadczące usługi związane z opiniami w internecie. W maju 2022 roku prezes UOKiK-u postawił im zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów.
Opinie.pro oferowało przedsiębiorcom pozyskiwanie pozytywnych opinii i ocen w wizytówkach Google oraz recenzji na Facebooku. Wcześniej w ofercie firma miała także opinie w portalach: Tripadvisor, Ceneo, Oferteo i ZnanyLekarz. Dodatkowo przedsiębiorcy mogli wykupić polubienia tych komentarzy. SN Marketing zamieszczał opinie w Google Maps na zlecenia przedsiębiorców.
W przypadku Opinie.pro kara to 40 tys. zł. Spółka musi też zaniechać kwestionowanej praktyki. Natomiast na SN Marketing, który już zaprzestał tworzenia fałszywych opinii, prezes UOKiK-u nałożył sankcje w wysokości 30 tys. zł. Obie spółki muszą poinformować o decyzjach Urzędu w wykorzystywanych przez siebie serwisach.
Urząd przypomina, że od 1 stycznia 2023 roku zaczną w Polsce obowiązywać przepisy unijnej dyrektywy Omnibus, która zakłada większą przejrzystość zakupów w internecie.
Czytaj też: Sklepy nie będą mogły sztucznie zawyżać cen
Jedną ze zmian jest uregulowanie kwestii związanych z recenzjami konsumentów. Każdy przedsiębiorca, który udostępnia opinie na swojej stronie, będzie musiał informować, jak weryfikuje ich autentyczność, czyli jak sprawdza, czy opinia pochodzi od osoby, która faktycznie kupiła produkt lub skorzystała z usługi.
UOKiK podaje, że 93 proc. osób robiących zakupy w internecie kieruje się opiniami o produkcie zamieszczonymi przez innych konsumentów. (bs)