Mark Zuckerberg w poście na Facebooku poinformował, że platforma chce wprowadzić oddzielną zakładkę, w której będą znajdowały się informacje ze świata – podaje portal socialmediatoday.com. Jak czytamy, Facebook od ponad roku zmaga się z falą krytyki i oskarżeń o rozpowszechnianie fake newsów, przez co zaczął szukać nowych rozwiązań, które zapewnią sprawdzone i wiarygodne informacje. Nowa zakładka ma być promocją wysokiej jakości dziennikarstwa i zawierać wiadomości tylko ze sprawdzonych źródeł.
Jak czytamy dalej, CEO Facebooka w zamieszczonym przez siebie filmie tłumaczy, że w ostatnim czasie sukces odniosła zakładka z filmami wideo – Facebook Watch i uważa, że jest możliwość odtworzenia tego pomysłu z wiadomościami. W opublikowanym wywiadzie wideo występuje również Mathias Döpfner – CEO wydawnictwa Ringer Axel Springer, który również jest zainteresowany przyszłym rozwojem dystrybucji informacji, jednak zauważa, że problemem może być sprawiedliwość wydawców pod względem przychodów i publikowanych treści – czytamy. Zuckerberg miał wyjaśnić, że Facebook stara się współpracować z wydawcami w jak najlepszy sposób, lecz założyć można, że ze strony głównej zniknie większość publikowanych informacji, żeby przyciągnąć uwagę użytkowników do nowej zakładki – informuje źródło.
Autor artykułu Andrew Hutchinson sugeruje, że problemem może być ustalenie, które ze źródeł Facebook uzna za sprawdzone i wiarygodne. Zuckerberg stwierdził, że nie chce sam podejmować takich decyzji i zapowiedział współpracę z autorytetami w tej dziedzinie, ponieważ ten projekt to ogromne przedsięwzięcie. Jak czytamy, platforma postanowiła rozpocząć również konsultacje społeczne, aby stworzyć radę nadzorczą decydującą o tym, co jest akceptowalne, a co nie, również w kwestii decyzji podejmowanych przez Facebooka. Hutchinson przypomina jednak, że testowe wprowadzenie alternatywnych zakładek na stronie głównej nie przyniosło najlepszych efektów, więc i tym razem nowy pomysł nie jest skazany na sukces.
Następnie autor zauważa, że przykładowe przeniesienie wszystkich treści z kategorii „Media/News Company” do nowej zakładki i ich całkowite usunięcie ze strony głównej może doprowadzić do jej promocji przez wydawców. Czytamy, że Facebook prawdopodobnie wdroży kontrole redakcyjne oparte na wewnętrznym poziomie wiarygodności, aby zdecydować, gdzie będzie wyświetlana dana treść wydawcy. Podjęte decyzje mogą być podane w wątpliwość przez niektóre mniej zaufane podmioty.
W źródle czytamy, że wiadomości są ważnym elementem współczesnego Facebooka, przywołując badania przeprowadzone przez Pew Research, według których dwie trzecie Amerykanów pozyskuje informacje z portali społecznościowych z Facebookiem na czele.
W podsumowaniu artykułu Hutchinson zaznacza, że portal dopasowuje wiadomości do konkretnych użytkowników poprzez algorytm „News Feed”, co dodatkowo wzmacnia ich opinie i kształtuje światopogląd. Jego zdaniem nowy pomysł Facebooka jest trafiony i może pomóc wyeliminować tę sytuację. Nie wiadomo, jak ostatecznie będzie wyglądała nowa zakładka, ale czytamy, że samo podjęcie dyskusji jest punktem kluczowym. (ak)