13 września 2018 roku Facebook poinformował, że zamierza zwalczać fałszywe materiały zdjęciowe i wideo, które pojawiają się w serwisie. Portal działa we współpracy ze swoimi 27 partnerami zajmującymi się fact-checkingiem z 17 krajów z całego świata (Argentyna, Brazylia, Kanada, Kolumbia, Francja, Indie, Indonezja, Irlandia, Włochy, Niemcy, Meksyk, Holandia, Pakistan, Filipiny, Szwecja, Turcja, Stany Zjednoczone). Serwis chce stopniowo nawiązywać także kolejne partnerstwa w tym zakresie.
„Podobnie jak w przypadku artykułów, stworzyliśmy model uczenia maszynowego, który opiera się na różnych elementach, w tym na wiadomościach od użytkowników Facebooka, aby zidentyfikować potencjalnie fałszywe materiały” – pisze na stronie biura prasowego serwisu Antonia Woodford, Product Manager.
Następnie wskazane przez system materiały są przesyłane do osób zajmujących się sprawdzaniem informacji. Zewnętrzni eksperci z organizacji fact-checkingowych do oceny prawdziwości materiałów wykorzystują techniki weryfikacji wizualnej, sprawdzają np. kiedy i gdzie powstały dane zdjęcia lub filmy . W swojej pracy opierają się także na dostępnych badaniach akademickich czy rządowych.
Na podstawie kilkumiesięcznych badań serwis wydzielił trzy rodzaje najczęściej występujących fałszywych zdjęć i wideo i w związku wyszczególnił następujące kategorie materiałów: zmanipulowane lub sfabrykowane, wyrwane z kontekstu oraz opatrzone fałszywym podpisem.
Źródło: newsroom.fb.com
Więcej informacji na temat działań Facebooka dotyczących zwalczania fake newsów można znaleźć na stronie. (pp)