Powiat łowicki wprowadza nowy branding, wybrany pod koniec 2022 roku. System identyfikacji wizualnej, opracowany przez studio brandingowe Leniva Studio, ma usprawnić i uspójnić działanie jednostek powiatowych.
Jak wyjaśniają twórcy identyfikacji, ma ona oddawać najważniejsze aspekty pozycjonowania regionu – kulturę i folklor. W nowym wizerunku ma być widoczny jednak nie tylko folklor, lecz także indywidualistyczny, przekorny charakter mieszkańców regionu. „Studio postawiło jasny znak równości: Łowickie = Folklor, a Folklor = powiat łowicki” – czytamy. We współpracę przy tworzeniu brandingu zaangażowani byli m.in. twórcy ludowi, przeprowadzono też rozeznanie w terenie, wywiady i badania mające na celu poznanie charakterystyki regionu.
Autorzy identyfikacji podkreślają, że jest ona dostosowaniem się do współczesnych realiów, co pozwala na komunikację „spójną” oraz „autentyczną”.
Branding został podzielony na dwie spójne, ale różne od siebie części: powiat łowicki (wymiar instytucjonalny) oraz Łowickie (region).
Motyw przewodni nowej identyfikacji nawiązuje do tradycyjnych łowickich wycinanek, które zostały „przetworzone do funkcjonalnej formy”. „Dla Polaków łowicki folklor to przede wszystkim feeria barw widoczna na łowickich pasach na strojach ludowych oraz papierowe wycinanki. To te elementy, czyli paleta barw oraz wycinanki-kształty odgrywają pierwszą rolę w naszym design systemie” – przekazuje Leniva Studio.
Podstawowym kolorem komunikacji powiatu jest barwa chabrowa widna. W całej identyfikacji używana jest cała paleta wyspecyfikowanych łowickich barw (prawie 60 różnych próbek), która została dostosowana do użycia w druku i digitalu. Nazwy konkretnych barw zaczerpnięte zostały z ludowych nazw wywodzących się z gwary. Opracowano je na podstawie analizy publikacji znajdujących się w zbiorach Muzeum w Łowiczu oraz wiedzy twórczyni ludowej Anny Staniszewskiej.
Jak czytamy, identyfikacja ma modułowy charakter, co daje możliwość tworzenia wielu wariantów znaków i różnych rozwiązań. W ramach projektu stworzono generator, który umożliwia stworzenie ponad 40 znaków wywodzących się ze wspólnego rdzenia.
Wprowadzenie nowej identyfikacji wizualnej ma umożliwić spójną komunikację samorządu terytorialnego i jednostek podległych. Branding będzie wykorzystywany w komunikacji urzędowej, wewnętrznej, a także w przekazach do mieszkańców, instytucji i organizacji współpracujących. System poza logo obejmuje także materiały biurowe, promocyjne oraz komunikację w mediach społecznościowych.
W najbliższych miesiącach nowa identyfikacja wizualna będzie stopniowo wprowadzana do codziennego użytku. Na stronie internetowej powiatu zaktualizowano już szatę graficzną, wprowadzone zostały nowe szablony do grafik w social mediach.
Wcześniej powiat nie miał oficjalnej, spójnej identyfikacji wizualnej. Posługiwano się kilkoma znakami oraz herbem.
Poprzednie znaki powiatu łowickiego
(mb)