piątek, 20 grudnia, 2024
Strona głównaAktualnościFundacja Dajemy Dzieciom Siłę rusza z kampanią „LGBT+ja”

Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę rusza z kampanią „LGBT+ja”

„LGBT+ja” – pod takim hasłem Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę rozpoczęła nową kampanię społeczną, skierowaną do nastolatków. Celem akcji jest zwrócenie uwagi na problem przemocy wobec nieheteronormatywnych i transpłciowych nastolaktów, a także – zachęcenie młodych osób do okazywania wsparcia równieśnikom ze społeczności LGBT+.

Fundacja podaje, że w Polsce 7 na 10 nastolatków LGBT+ doświadcza homofobicznej i transfobicznej przemocy. „W efekcie połowa nastoletnich osób LGBT+ mierzy się z objawami depresji, 70 proc. ma myśli samobójcze. Ich dramatyczną sytuację potwierdzają codzienne zgłoszenia do telefonu zaufania 116 111” – podaje Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę. Z podanych przez organizację informacji wynika, że osoby te są krzywdzone niemal wszędzie – w szkole, w domu, w miejscach publicznych, a także na ich profilach w mediach społecznościowych; wymierzone są w nie wulgarne hasła na murach czy hejterskie wpisy w internecie.

Nowa akcja Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę ma zachęcić nastolatki do „okazywania sojusznictwa i wsparcia dla swoich nieheteronormatywnych i transpłciowych rówieśników”. Jak podkreśla organizacja, źródłem problemu są m.in. zaniedbania w zakresie edukacji antydyskryminacyjnej i seksualnej, a także podsycanie postaw homofobicznych oraz ograniczone obywatelskie reagowanie na krzywdę osób LGBT+.

Podstawą kampanii „LGBT+ja” jest „sprzeciw wobec przemocy i promowanie sojuszniczych postaw u dzieci i młodzieży”. Akcja ma na celu zbudowanie w świadkach przemocy postawy sojuszniczej. Organizatorzy kampanii chcą pokazać, w jak trudnej sytuacji są młodzi ludzie LGBT+, a także – jak ważne jest wspieranie ich.

Akcja realizowana jest pod hasłami „Masz we mnie sojusznika”, „Masz we mnie sojuszniczkę”. Działania prowadzone będą przede wszystkim w internecie – w serwisach społecznościowych takich jak Instagram, TikTok i Facebook.

W ramach działań powstał też 90-sekundowy spot, a także seria krótkich filmów, pokazujących rozmowy nastolatków o tym, dlaczego i jak należy wspierać rówieśników LGBT+. Przygotowano też grafiki oraz serię postów „pogłębiających ideę sojusznictwa i tłumaczących, jak nastolatki mogą ją na co dzień realizować w stosunku do swoich rówieśników”. Powstała też specjalna akcji strona, gdzie będą dostępne materiały edukacyjne.

„Złe i okrutne słowa, na które nikt nie reaguje, brak działań profilaktycznych, granie kartą homofobii dla interesów politycznych stopniowo tworzą coraz większą przestrzeń dla aktów agresji i innych form dyskryminacji. Obojętność i brak dyskusji na temat praw mniejszości stają się de facto przyzwoleniem na krzywdę, również dzieci i młodzieży” – mówi dr Monika Sajkowska, prezeska Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.

Fundacja przywołuje także badania Kampanii Przeciw Homofobii, które pokazują skalę problemu – wynika z nich, że ponad dwie trzecie badanych (70 proc.) doświadczają różnych form przemocy. „70 proc. żyjących w Polsce nastolatków LGBT+ czuje się osamotnionych, jedynie 25 proc. znajduje pełną akceptację u swoich matek, jeszcze mniej (12 proc.) u ojców. U 50 proc. występują nasilone lub silne objawy depresji. 69 proc. osób uczestniczących w badaniu KPH rozważało samobójstwo, przy czym 12 proc. bardzo często” – czytamy w komunikacie.

„Młodzi ludzie LGBT+, którzy szukają u nas wsparcia, opowiadają o przemocy rówieśniczej, ale też o przemocy ze strony dorosłych – również tych najbliższych: rodziców, nauczycieli. Mówią o osamotnieniu i braku nadziei. W wielu sytuacjach nie czują się bezpiecznie, brakuje im przestrzeni do bycia sobą. Bardzo dużo takich telefonów odebraliśmy w czasie ostatniej kampanii prezydenckiej. Dzieci pytały nas nawet, czy przypadkiem nasz telefon nie jest jeszcze jedną strefą wolną od LGBT” – mówi Oliwia Pogodzińska, pracująca w telefonie zaufania dla dzieci i młodzieży 116 111 Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.

Fundacja przywołuje także międzynarodowy raport European Union Fundamental Rights Agency z 2020 roku – z publikacji wynika, że sytuacja polskich uczniów i uczennic LGBT+ jest znacznie gorsza niż ich nieheteronormatywnych i transpłciowych rówieśników w innych państwach Unii Europejskiej. „Zaledwie 18 proc. respondentów z Polski będących w wieku 15-17 lat stwierdziło, że system edukacji, przynajmniej w pewnym zakresie, odnosi się do tematyki związanej z osobami LGBT+ w pozytywny lub wyważony sposób (średnia dla pozostałych państw unijnych to 33 proc.)” – czytamy. Organizacja informuje też, że zaledwie co trzeci badany zadeklarował, że w szkole może liczyć na wsparcie i uznanie swojej orientacji psychoseksualnej i tożsamości płciowej. Czytamy, że w innych krajach UE takiej odpowiedzi udzielił średnio co drugi uczeń.

Poza przekazem do nastolatków Fundacja zachęca też dorosłych do „wspierania idei kampanii wśród młodzieży oraz deklarowania wsparcia dla nastolatków LGBT+ – poprzez podejmowanie tematyki kampanii podczas lekcji, rozmowy z własnymi dziećmi, stosowanie nakładek na zdjęcia profilowe w serwisach społecznościowych, udostępnianie postów, stosowanie hashtagu #LGBTplusJA”.

Czytamy też, że wsparcie dla kampanii zadeklarowali m.in. aktorzy występujący w spotach kampanijnych. Akcja rozpoczęła się 24 lutego 2021 roku i została zaplanowana na dwa miesiące.

Kampania została przygotowana przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę we współpracy z agencją reklamową BBDO. (mb)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj