W październiku 2023 roku Fundacja Liberté wystartowała z profrekwencyjną kampanią „Punkt zwrotny dla Polski”. Projekt łódzkiego think tanku ma na celu zachęcenie Polaków do udziału w wyborach parlamentarnych i zagłosowania w alternatywnym internetowym referendum obywatelskim.
Przedwyborcze sondaże przewidują, że frekwencja wśród kobiet i młodych dorosłych, spośród których rekrutuje się największa część elektoratu liberalnego i postępowego, może być niewystarczająca. Powodem braku chęci do udziału w głosowaniu jest poczucie, że żadna ze stron nie prezentuje ich poglądów. Mobilizacja właśnie tej grupy wyborców może wzmocnić obóz prodemokratyczny.
Kampania posiada formę obywatelskiego referendum. Organizatorzy zadają cztery pytania o ocenę działań rządu w walce z inflacją, opinię dotyczącą prawa aborcyjnego, rozdziału Kościoła od państwa oraz odpolitycznienia mediów publicznych i spółek Skarbu Państwa.
Czy uważasz, że rząd poniósł porażkę w walce z inflacją? Że prawo aborcyjne w Polsce jest zbyt restrykcyjne? Że potrzebny jest rozdział Kościoła od państwa? Że należy odpolitycznić media publiczne i spółki skarbu państwa? — te cztery pytania można znaleźć na stronie kampanii punktzwrotnydlapolski.pl.
Osoby, które udzielą odpowiedzi, otrzymają praktyczne wskazówki dotyczące udziału w wyborach. Możliwe jest także przekazanie własnych postulatów na czas po wyborach za pośrednictwem strony internetowej. Fundacja Liberté zobowiązuje się natomiast do opracowania kampanii społecznych, które będą podejmowały najbardziej popularne i najważniejsze zgłoszone pomysły.
Akcja promowana jest m.in. przez spoty wideo, w których wystąpili Barbara Kurdej-Szatan, Julia Kamińska, Borys Szyc i Włodzimierz Matuszak.
Źródło: youtube.com/libertetalks6170
(ao)