Jak pokazuje najnowszy raport Reuters Institute for the Study of Journalism, badani użytkownicy rzadziej korzystają z Facebooka jako źródła wiadomości. Mashable.com, które powołuje się na pracę badaczy, zwraca uwagę, że ludzie w poszukiwaniu newsów zwracają się za to coraz częściej w kierunku komunikatorów internetowych takich jak WhatsApp.
Od 2016 do 2018 roku ilość czasu poświęcana na korzystanie z Facebooka zmalała o 9 proc., przy czym wśród „młodszych grup” ten stosunek wyniósł 20 proc. Jeśli chodzi o WhatsAppa – pisze mashable.com – to użytkownicy używali go do czytania i udostępniania wiadomości 4 proc. częściej w analogicznym okresie. Jak wynika z raportu, w ten sposób najczęściej wykorzystują go Malezyjczycy (54 proc.), a zaraz po nich: Brazylijczycy (48 proc.) oraz Hiszpanie (36 proc.).
Malejącą popularność Facebooka źródło łączy z pogarszającą się atmosferą wokół tego portalu – mashable.com przypomina m.in. o aferze związanej z firmą Cambridge Analytica. Biorąc pod uwagę rosnącą popularność WhatsAppa, warto jednak pamiętać, że ta aplikacja tak czy inaczej należy do portalu Marka Zuckerberga – czytamy. „Dominowanie nad sposobem czytania, udostępniania i omawiania wiadomości wciąż jest domeną Facebooka” – komentuje źródło. (mp)
O badaniu:
Omawiany raport został zrealizowany przez YouGov na zlecenie Reuters Institute for the Study of Journalism. Pełne badanie obejmuje 37 krajów, w tym Polskę. W ankiecie internetowej na przełomie stycznia i lutego wzięło udział 2005 respondentów. Autorzy podkreślają jednak, że ze względów technicznych respondenci w Polsce i 13 innych krajach nie mieli możliwości uczestniczenia w badaniu za pośrednictwem urządzeń mobilnych, a wyłącznie laptopów i komputerów stacjonarnych – mogło się to odbić na szczegółowych danych.