Google, Ministerstwo Cyfryzacji, NASK i CERT Polska w maju 2023 roku połączyły siły i rozpoczęła kampanię edukacyjną, której celem jest zwiększenie świadomości zagrożeń związanych z przejmowaniem kont online. Kampania ma zachęcić użytkowników do stosowania zabezpieczeń, np. w postaci uwierzytelniania dwuskładnikowego, zwanego też weryfikacją dwuetapową.
Jak podają organizatorzy akcji, w zeszłorocznym badaniu świadomości Polek i Polaków z zakresu cyberbezpieczeństwa przeprowadzonym dla Google 47 proc. badanych odpowiedziało, że słyszało o phishingu. O ataku DDoS słyszało 21 proc., a o ataku ransomware – 16 proc. Co więcej, według badania o dwuskładnikowym uwierzytelnianiu słyszało 66 proc. badanych, a korzysta z niego 50 proc. użytkowników.
Autorzy akcji zwracają też uwagę na rosnące niebezpieczeństwo w sieci. W 2022 roku zespół CERT Polska odnotował ponad 322 tys. zgłoszeń zagrożeń cyberbezpieczeństwa. Jak czytamy, to wzrost o blisko 178 proc. w porównaniu z wcześniejszym rokiem.
Kampania realizowana będzie w internecie, telewizji, radiu i prasie.
W ramach akcji stworzona została również specjalna strona internetowa, na której umieszczono dodatkowe materiały na temat weryfikacji dwuetapowej: opisano, na czym polega to rozwiązanie i jak je uruchomić na popularnych kontach w sieci, takich jak e-mail czy media społecznościowe.
Organizatorzy przypominają także, że zespół CERT Polska poza działaniami edukacyjnymi i prewencyjnymi zajmuje się również obsługą incydentów bezpieczeństwa, które można zgłaszać na stronie.
Kampania jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej. (zd)