Ello to nie pierwszy rzekomy „zabójca Facebooka”. Było ich kilku, pewnie nadal istnieją, ale nikt o nich nie mówi. Miały swoje 5 minut w mediach, a później pokryły się kurzem. Owszem istnieją, ale nie pokonały niebieskiego giganta. Trudno to zrobić, kopiując jego funkcje i tylko lekko je ulepszając. Jeśli cokolwiek ma go pokonać, będzie to coś zupełnie rewolucyjnego, a nie kolejny serwis ze strumieniem linków, obrazków i filmów, komentarzami i czymś w rodzaju lajków. To po prostu za mało.
Branża ma jednak to do siebie, że uwielbia nowe kanały komunikacji. Głównie z nudów. Ileż można mówić o Facebooku? Dlatego też rzuca się na te kanały w pierwszych dniach, walcząc o miano pierwszej agencji, która zrobiła kampanię w kanale X. A o mianie tym usłyszy… pewnie garstka innych agencji. I klient. Konsumenci nawet nie zwrócą na to uwagi.
Nowe kanały są potrzebne, warto je śledzić i zwracać uwagę. Pamiętajmy jednak o tym, że w mediach społecznościowych zasięg też jest kluczową sprawą. Kampanie, szczególnie marek FMCG, lub innych mających odbiorców liczonych w setkach tysięcy czy milionach, muszą być zasięgowe, inaczej nie są zbyt wiele warte. Chyba, że są eksperymentem, lub mają być rozegrane wtórnie, PR-owo. Pewnie marka mająca w swej grupie docelowej młodych ludzi, może pokusić się o to, by pokazać się jako pierwsza, lub jedna z pierwszych, która zaistniała w nowych kanałach – na Ello, Snapchacie czy w innym tego typu kanale. Ale nie oszukujmy się, w większości przypadków takie kampanie nie będą nawet zauważone. Będą swojego rodzaju eksperymentem, który nie zmienił żadnego wskaźnika nawet o 0,001 proc. A agencja, która go zaproponowała, będzie próbowała pokazać na slajdach jak największe liczby oraz słowa w stylu „holistycznie”, „konwergentnie” i „wielokanałowo”. Tak więc jeśli masz plan ogrania tego PR-owo lub masz możliwości i chęć przeprowadzania eksperymentów – możesz poeksplorować nowe kanały. Jeśli nie – skup się na tych zasięgowych. Bo interakcja jest ważna, ale tylko wtedy gdy rozmawiasz z liczącą się dla Ciebie liczbowo grupą odbiorców.
Michał Górecki
Zapraszamy na szkolenie otwarte z Michałem Góreckim
24 października | WARSZAWA
BUDOWA STRATEGII KOMUNIKACJI W MEDIACH SPOŁECZNOŚCIOWYCH
Sprawdź program szkolenia -> TUTAJ
ZAPISZ SIĘ JUŻ DZIŚ -> TUTAJ
Michał Górecki jest wykładowcą Akademii PRoto – www.akademiaproto.pl
Akademia PRoto to projekt szkoleniowy portalu PRoto.pl. Naszym celem jest umożliwienie dostępu do praktycznej wiedzy z zakresu public relations wszystkim osobom, które mają potrzebę wzbogacenia swoich kompetencji zawodowych.
W ramach Akademii PRoto mogą Państwo, w dowolnym czasie i miejscu, skorzystać z pełnego kursu on-line, albo wybrać jego pojedyncze moduły lub pakiety tematyczne – zapoznaj się z kursem internetowym.
Swoją wiedzę z PR-u można poszerzać w trakcie jedno- i dwudniowych warsztatów i szkoleń otwartych, których kilka organizujemy w każdym miesiącu – zobacz najbliższe terminy szkoleń.
W ofercie Akademii mamy także szkolenia “szyte na miarę” – poznaj nasze szkolenia wewnętrzne
Zapraszamy!