7 grudnia 2023 roku ruszyła kampania „Gotowi, do startu… Nie!”. Jej rozpoczęcie wiąże się z opublikowaniem przez Fundację Dobrych Inicjatyw raportu „Start w dorosłość. Sytuacja młodych dorosłych po doświadczeniu życia w instytucjonalnej pieczy zastępczej”, dotyczącego alarmującej sytuacji podopiecznych opuszczających placówki opiekuńczo-wychowawcze.
Celem akcji jest budowanie świadomości na temat problemów, z którymi zmagają się wychowankowie domów dziecka. Ma ona unaoczniać problem społeczny, polegający na tym, że młodzi ludzie opuszczający wspomniane instytucje często nie są gotowi do niezależnego podejmowania wyzwań codzienności.
Z badań fundacji – przeprowadzonych na 425 podopiecznych i 453 pracownikach placówek opiekuńczo-wychowawczych – wynika, że 40 proc. usamodzielnionych wychowanków domów dziecka nie ma stałej pracy. Tylko co piąty ankietowany przyznaje natomiast, że otrzymał pomoc w znalezieniu mieszkania.
Przekaz kampanii ma zwrócić uwagę na konieczność wprowadzenia zmiany systemowej. Bartłomiej Jojczyk, prezes Fundacji Dobrych Inicjatyw, podkreśla, że konieczne są: „nowelizacja ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, uchwalenie innych aktów prawnych sprzyjających określonym zmianom w pieczy instytucjonalnej oraz koordynacja prac instytucji publicznych (w tym samorządowych)”. W celu osiągnięcia założonych celów FDI przygotowała petycję.
Głównymi elementami kampanii są działania PR, komunikacja w mediach społecznościowych oraz reklamy outdoorowe we Wrocławiu, w Krakowie i w Warszawie (w stolicy animacje i grafiki pojawiły się w metrze, tramwajach, a także na ekranach bankomatów Planet Cash).
Materiały dotyczące inicjatywy przedstawiają młodego chłopaka – wychowanka domu dziecka. Przy jego wizerunku widnieją dane z raportu.
Warto dodać, że równolegle – pod przewodnictwem FDI – tworzy się sojusz organizacji pozarządowych zajmujących się instytucjonalną pieczą zastępczą. W wewnątrzsektorowe konsultacje włączyli się m.in.: Fundacja Atalaya, Fundacja Samodzielni Robinsonowie, Fundacja Szczęśliwej Drogi, Fundacja One Day oraz ekspertki z Warszawskiego Centrum Pomocy Rodzinie.
Warto dodać, że równolegle – pod przewodnictwem FDI – tworzy się sojusz organizacji pozarządowych zajmujących się instytucjonalną pieczą zastępczą. W wewnątrzsektorowe konsultacje włączyli się m.in.: Fundacja Atalaya, Fundacja Samodzielni Robinsonowie, Fundacja Szczęśliwej Drogi, Fundacja One Day oraz ekspertki z Warszawskiego Centrum Pomocy Rodzinie.
Działania reklamowe będą realizowane do końca stycznia 2024 roku. Komunikacja wyników raportu planowana jest na cały rok. (an)